RSS
A A A
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 03.06.2013, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: aktualizacja treści - dodano protokół z XXIII sesji Rady Gminy

Protokoły z sesji Rady Gminy w roku 2013

Protokół Nr XX/13
z sesji Rady Gminy Lubanie
odbytej w dniu 27 lutego 2013 roku

Odegrano hymn „ Jeszcze Polska nie zginęła”
Otwarcia obrad dokonała Pani Jadwiga Kurant – Przewodnicząca Rady Gminy witając radnych oraz gości:
Wójta Gminy Pana Sławomira Piernikowskiego,
Zastępcę Wójta Gminy Panią Janinę Mierzwicką,
Sekretarza Gminy Panią Irenę Mroczkowską,
Skarbnika Gminy Panią Grażynę Pruchnicką,
Komendanta Posterunku Policji w Brześciu Kujawskim Pana Henryka Marczewskiego,
Prezesa Koła Emerytów i Rencistów Panią Stanisławę Szczęsną,
Kierowników jednostek organizacyjnych,
Sołtysów oraz wszystkich mieszkańców przybyłych na sesję.

Przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że na stan 15 radnych w sesji bierze udział 14 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

Porządek obrad XX sesji Rady Gminy Lubanie przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z XIX sesji Rady Gminy.
5. Przyjęcie informacji o średnich wynagrodzeniach na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli w Szkołach prowadzonych przez Gminę Lubanie.
6. Przyjęcie sprawozdań z działalności Rady Gminy Lubanie oraz jej Komisji za rok 2012.
7. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy Lubanie na rok 2013.
8. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Gminy Lubanie na rok 2013.
9. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii” na rok 2013.
10. Podjęcie uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w roku 2014.
11. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Lubanie na lata 2013 – 2015.
12. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubanie na lata 2013 – 2019.
13. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy Lubanie na 2013 rok.
14. Interpelacje, wolne wnioski i zapytania.
15. Zakończenie obrad.

Za przyjęciem przedstawionego porządku obrad głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że porządek obrad XX sesji Rady Gminy Lubanie został przyjęty.

Do punktu 4
Uwag do protokołu Nr XIX/12 z sesji Rady Gminy Lubanie z dnia 28 grudnia 2012 r. nie zgłoszono.
Za przyjęciem protokołu głosowało 14 radnych , głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że protokół z XIX sesji Rady Gminy został przyjęty bez poprawek.

Do punktu 5
Kierownik Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego w Lubaniu Pani Maria Wójcik przedstawiła informację o średnich wynagrodzeniach na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli w szkołach prowadzonych przez Gminę Lubanie.

Radny Włodzimierz Woźniak
Usłyszeliśmy, że na dopłatę do wynagrodzeń nauczycieli wydaliśmy w tym roku ponad 185 tys. złotych. Dla porównania dwa lata temu była to kwota 80 tys. złotych. Pan wójt ograniczył ilość klas pierwszych przez co klasy te liczą około 30 uczniów. Komfort nauki i pracy w takiej klasy jest o wiele gorszy. Moim zdaniem jest to jedna z przyczyn, która spowodowała konieczność wypłacenia nauczycielom dodatków uzupełniających w wymienionej kwocie.
Proszę również o wyjaśnienie czy mamy nauczycieli spełniających warunki przejścia na emeryturę? Co robi pan wójt by zachęcić ich do przejścia na emeryturę?
Uważam, że ich przejście na emeryturę pozwoliłoby pozostałym nauczycielom na wypracowanie godzin, za które otrzymaliby wynagrodzenie bez konieczności wypłacania dodatku uzupełniającego.
Wójt Gminy
Zaistniała sytuacja dotyczy wielu gmin. Niestety bez cięć etatowych nie uda się zlikwidować dopłat do wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Wysokość wynagrodzeń dla nauczycieli ustala ustawa. Przy osiemnastu godzinach pensum nauczycielskiego, dla osiągnięcia wysokości wynagrodzeń ustalonych przez ustawę trzeba dołożyć minimum cztery nadgodziny. Likwidacja ciągów nie spowodowała konieczności wyłożenia dodatkowych pieniędzy. Decyzję będziemy podtrzymywać, ponieważ prognozy demograficzne wskazują, iż dzieci będzie jeszcze mniej.
Prawda jest taka, że szkoły 50 – 60 osobowe nie mają racji bytu. Czy Państwo odważyliby się złożyć wniosek o likwidację szkoły w Ustroniu lub w Przywieczerzynie? Na pewno nie. Póki co będziemy te szkoły utrzymywać, nie jak inne gminy likwidować np. tak dzieje się w Bądkowie.
Jeśli chodzi o zwolnienia kadry pedagogicznej i administracyjnej wiem, że wchodzą w grę względy moralne. Niestety ekonomia jest nieubłagana. Stoją przed nami trudne dylematy.
Dyrektorzy szkół są w trakcie opracowywania nowej organizacji szkół, przy której uwzględniają kwalifikacje, godziny i przydatność nauczycieli. Trzeba wiedzieć też, że mamy nad sobą nadzór kuratorski, który pilnuje, by dajmy na to, danego przedmiotu uczył nauczyciel z odpowiednimi kwalifikacjami. Dzieje się tak, że wielu nauczycieli kształci się w podobnych kierunkach przez co nie wszyscy znajdą zatrudnienie. Jest wiele uczelni kształcących nauczycieli na różnym poziomie. Podobnie jest w innych branżach np. technicznej.
Sytuacja na rynku pracy jest bardzo trudna. Prawda jest taka, że ktoś odchodzi z pracy pod warunkiem zatrudnienia na to miejsce kogoś z jego rodziny.
Powtarzam w trakcie jest opracowywanie organizacji szkół. Będą też podejmowane decyzje kadrowe. Gwarantem nie wypłacania dodatkowej tzw. czternastej pensji jest wprowadzenie minimum czterech nadgodzin.
Radny Włodzimierz Woźniak
Proszę o odpowiedź w kwestii emerytów.                                                                                      Wójt Gminy
W tej chwili nie ma osób, które osiągnęły wiek emerytalny. W kilku przypadkach istnieje jedynie możliwość przejścia na przyśpieszoną emeryturę. To może nastąpić jedynie za zgodą osoby zainteresowanej. Prowadzimy ku temu rozmowy.
Przewodnicząca Rady Gminy
Sytuacja w oświacie jest trudna, ponieważ subwencja nie pokrywa kosztów funkcjonowania placówek oświatowych. Kto nie szuka ścieżek wyjścia nie błądzi. Wiemy, ile razy poprawiano organizację szkół by uniknąć zwolnień. Wiem , że pewne realne propozycje są, ale czy wszyscy będą zadowoleni?
Na pewno na oświacie nie możemy oszczędzać, bo to nasza przyszłość. Stąd decyzje muszą być przemyślane.
Dyrektor Zespołu Szkół w Lubaniu
To czy nauczyciel wypracuje wynagrodzenie czy nie, nie ma wpływu na wysokość wydatków w tym dziale. W klasach nie ma przepełnienia gdyż liczą one 26-27 uczniów. Co roku grupa dzieci ilościowo jest inna. Obecnie w V klasie jest 12-13 dzieci. Każdego roku szkołę w Lubaniu opuszcza 4-5 osób. Rozmawiałem z absolwentem szkoły, który aktualnie jest uczniem klasy liczącej powyżej 30 osób. Mam nadzieję, że razem uczynimy wszystko, by się nam powiodło.
Radny Włodzimierz Woźniak
Zgadzam się z Panem dyrektorem, że kwotowo nie ma żadnej różnicy. Jednakże nauczyciel chciałby otrzymywać wynagrodzenie za efektywnie wykonywaną pracę. Taki był sens mojej wypowiedzi.
Wójt Gminy
Owszem możemy dzielić klasy, tylko skąd na to pieniądze. Skoro najlepiej zostawić wszystkich nauczycieli to ograniczamy pieniądze na sport, kulturę czy inwestycje. Możemy to zrobić ale nie chciałbym być wtedy w Państwa i swojej skórze w konfrontacji z wyborcami.
Radna Dorota Ciesielska
Z początkiem roku 2013 zmieniły się zasady naliczania dodatku uzupełniającego. Teraz będzie on liczony dla wszystkich nauczycieli bez względu na stopień awansu zawodowego. To na pewno zaniży dodatek.
Kierownik ZEAS Pani Maria Wójcik
Nowe zasady jedynie mogą zrównać dodatek.

Innych uwag do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

Za przyjęciem informacji w przedstawionym brzmieniu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że informacja o średnich wynagrodzeniach na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli w szkołach prowadzonych przez Gminę Lubanie została przyjęta.

Do punktu 6
Przewodnicząca rady gminy przedstawiła sprawozdanie z działalności Rady Gminy Lubanie za rok 2012.
Sprawozdania z działalności komisji za rok 2012 przedstawiły następujące osoby:
Pan Wojciech Chrząszcz – przewodniczący komisji rewizyjnej,
Pani Małgorzata Juchniewicz – przewodnicząca komisji oświaty, kultury i sportu,
Pan Władysław Makowski- zastępca przewodniczącego komisji zdrowia, pomocy społecznej, gospodarki komunalnej i porządku publicznego,
Pani Dorota Ciesielska – przewodnicząca komisji budżetu i finansów,
Pan Andrzej Ulczycki – przewodniczący komisji rolnictwa, gospodarowanie mieniem komunalnym i inwestycji.

Do punktu 7
Przewodnicząca rady gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy Lubanie na rok 2013.

Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XX/136/13 w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy Lubanie na rok 2013.

Do punktu 8
Plany pracy komisji przedstawiły następujące osoby:
Pani Małgorzata Juchniewicz - przewodnicząca komisji oświaty, kultury i sportu,
Pan Władysław Makowski - zastępca przewodniczącego komisji zdrowia, pomocy społecznej, gospodarki komunalnej i porządku publicznego,
Pani Dorota Ciesielska - przewodnicząca komisji budżetu i finansów,
Pan Andrzej Ulczycki - przewodniczący komisji rolnictwa, gospodarowania mieniem komunalnym i inwestycji.

Uwag do przedstawionych planów pracy nie zgłoszono.

Przewodnicząca rady gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych rady gminy na 2013 rok.

Uwag do przedstawionego projektu nie zgłoszono.
Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XX/137/13 w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Gminy Lubanie na 2013 rok.

Przewodnicząca rady gminy ogłosiła 10 minutową przerwę w obradach.

Do punktu 9
Pani Jadwiga Bylicka – pełnomocnik ds. profilaktyki przeciwdziałania alkoholizmowi przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia „ Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałaniu Narkomanii” na 2013 rok.
Wójt Gminy
Fundusz, o którym mowa na ten rok wynosi 68.585 zł. 65.000 zł to tzw. fundusz kapslowy, który stanowią wpłaty z tytuły zezwoleń na sprzedaż alkoholu pozostałe 3.858 zł to reszta funduszu z roku ubiegłego. W ramach dostępnych środków realizować będziemy zadania mieszczące się w programie oraz spełniające wymogi ustawy. Chcemy by wydatki poczynione zostawiły coś trwałego i namacalnego w placówkach oświatowych.
Należy podkreślić, iż kwota 1.800 zł z przeznaczeniem na diety dla członków komisji została wpisana w program, by Regionalna Izba Obrachunkowa przyjęła preliminarz wydatków. Członkowie komisji nie pobierają diet.
Uwag do przedstawionego projektu nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.
Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XX/139/13 w sprawie uchwalenia
„ Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałaniu Narkomanii” na 2013 rok.

Do punktu 10
Wójt gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w roku 2014.
Wójt Gminy
Wyodrębnienie z budżetu gminy funduszu sołeckiego oznacza rozbicie pieniędzy, które można by wykorzystać tylko na ściśle określone cele np. pikniki. Większe inwestycje wymagają większych pieniędzy, stąd preferujemy scalenie pieniędzy i przeznaczenie ich na coś co długo będzie służyć danemu sołectwu. Z uwagi na powyższe wnoszę o nie wyodrębnianie funduszu sołeckiego w roku 2014.

Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XX/139/13 w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w roku 2014.

Do punktu 11
Kierownik GOPS-u Pani Mariola Danielewska przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Lubanie na lata 2013 – 2015.
Przewodnicząca Rady Gminy
W przedstawionym programie pojawiły się hasła rodziny wspierającej oraz asystenta rodziny. Czy działania programu będą finansowane z działu 85219? Czym zajmuje się asystent rodziny?
Kierownik GOPS Mariola Danielewska
Z działu 85219 finansowany będzie asystent rodziny. Obowiązek jego powołania będzie istniał od stycznia 2015 roku. Praca asystenta będzie polegała na bezpośredniej pracy z rodziną, na sprawdzaniu, instruowaniu i wspieraniu. Celem programu jest by rodziny patologiczne miały szanse na uzdrowienie.
Przewodnicząca Rady Gminy
Czy do tej pory rodziny te miały opiekę. Co oznaczają rodziny wspierające?
Kierownik GOPS Mariola Danielewska
Z rodzinami patologicznymi współpracujemy cały czas. Rodziny wspierające będą stanowili np. sąsiedzi.
Wójt Gminy
Póki nie ma obowiązku powołania asystenta rodziny nie będziemy tego robić. Taki asystent będzie miał trudne zadanie, ponieważ będzie musiał być całodobowo dostępny. Kiedy wytypujemy około czterdzieści rodzin, to trudno będzie jednej osobie sprostać wszystkiemu. Na razie dzięki ośrodkowi pomocy, nauczycielom, posterunkowi policji i innym radzimy sobie.

Innych uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.
Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XX/140/13 w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Lubanie na lata 2013 – 2015.

Do punktu 12
Skarbnik gminy Pani Grażyna Pruchnicka przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubanie na lata 2013 – 2019.

Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XX/141/13 zmieniająca uchwałę
w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubanie na lata 2013 – 2019.

Do punktu 13
Skarbnik gminy Pani Grażyna Pruchnicka przedstawiła projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Lubanie na rok 2013.

Uwag do przedstawionego projektu nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XX/142/13 o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Lubanie na rok 2013.

Do punktu 14
W ramach punktu interpelacje, zapytania i wolne wnioski głos zabrały następujące osoby;
Przewodnicząca Rady Gminy
Na wstępie kilka informacji. Dnia 6 marca w godzinach 9 – 14 w Urzędzie Gminy w pokoju Nr 7 dyżur pełnić będzie pracownik urzędu skarbowego.
Dnia 20 marca o godzinie 14 w sali komputerowej Zespołu Szkół w Lubaniu odbędzie się spotkanie zainteresowanych internetem w ramach tygodnia z internetem.
Wójt Gminy
Również mam kilka spraw Państwu do przekazania.
Po pierwsze zbliża się 1 lipca 2013 r. kiedy to zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące gospodarki odpadami. W teren zostały wysłane kurendy informujące o konieczności rozwiązania umów na odbiór odpadów komunalnych z mocą od 30 czerwca 2013 r. Z dniem 1 lipca obowiązek odbioru odpadów przejmuje gmina. Świadczenie usług będzie rozliczane w ramach podatku lokalnego. Podkreślam, że pomysłodawcą nowych zasad utrzymania czystości na terenie gmin jest polski rząd.
Przed nami kilka dokumentów do uchwalenia, którym poświęcimy następną sesję. W trakcie uzgadniania jest regulamin utrzymania porządku i czystości, który po uzyskaniu opinii sanepidu zostanie przedłożony pod obrady sesji.
Minusem ustawy jest ściągalność opłat zaś plusem systematyczny odbiór odpadów z posesji mieszkańców. Pobór opłat będzie odbywał się poprzez inkasenta lub w drodze wpłaty należności na konto urzędu. Zdajemy sobie sprawę, iż część osób nie będzie płacić, stąd musimy stworzyć system windykacji. Wysokość opłaty proponujemy uzależnić od ilości osób zamieszkałych w gospodarstwie domowym. W dostarczonych mieszkańcom deklaracjach będzie trzeba określić ilość osób zameldowanych jak i zamieszkujących w domostwie. Na dzień dzisiejszy mogę podać orientacyjne, wiec nie sztywne jeszcze stawki. W domostwie liczącym 1 -3 osób opłata będzie wynosić 10 zł od osoby. W przypadku 4 – 6 osób stawka ta wyniesie 8 zł, zaś w rodzinach powyżej 7 osób 6 zł. Należy podkreślić, iż jest to stawka miesięczna dotycząca śmieci segregowanych. Segregacja zakłada wyposażenie gospodarstw domowych w pojemnik plastikowy na odpady mokre, metalowy na popioły oraz worek na odpady suche. Naszym celem jest zachęcić ludzi do segregacji, stąd stawka za śmieci zmieszane będzie o wiele droższa.
Odpady typu elektrośmieci, baterie czy meble będzie można nieodpłatnie odstawić do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, który położony będzie w Kucerzu.
Do wymienionego systemu nie wchodzą obszary niezamieszkałe jak szkoły, sklepy czy urząd. Ich administratorzy będą musieli zawrzeć indywidualnie umowy na wywóz śmieci z firmą posiadającą właściwe koncesje.
Myślę, że w miesiącu marcu spotkamy się na sesji, na której podejmiemy szereg uchwał merytorycznych w niniejszej sprawie. Poza tym organizowane będą zebrania wiejskie celem wyjaśnienia mieszkańcom zasad odbioru odpadów komunalnych.
Z dniem 1 lipca przestanie również funkcjonować nasze wysypisko. Także jeśli ktoś ma duże ilości śmieci może je wywieźć na wysypisko do końca czerwca.
Z innych spraw informuję, iż do programu weszła przebudowa drogi Siutkowo – Mikanowo. Zanim to nastąpi musimy przełożyć sieć wodociągową oraz dobudować linię kanalizacji, co ma nastąpić w terminie do 15 maja.
Jesteśmy również na etapie rozmów dotyczących odbudowy dróg gminnych zniszczonych podczas budowy autostrady. Przetarg na dokończenie budowy autostrady zakłada odbudowę dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich.
Poza za tym istnieje stowarzyszenie zainteresowane otworzeniem na terenie gminy niepublicznego przedszkola. Mają to być dwa oddziały po 25 dzieci. Jeśli się uda to dobrze, bo będzie więcej miejsc dla dzieci. Organizatorom życzę powodzenia.
Zbliża się 8 marca, z tej okazji wszystkim paniom życzę dużo uśmiechu na twarzy.
Przewodnicząca Rady Gminy
W imieniu kobiet dziękuję za życzenia.
Radny Andrzej Ulczycki
Mam propozycję by zakupić rębacz do gałęzi. Nie byłby to aż tak duży wydatek, a sprzęt by się przydał.
Wójt Gminy
Uważam to za dobry pomysł. Najwięcej zakrzaczeń występuje jednak przy drogach powiatowych. Powiat takowy rębacz posiada. W tej chwili ważniejsza jest kosiarka. Trzeba i inne rzeczy zakupić, ponieważ wszystko się eksploatuje. Ostatnio popsuł się piec w remizie w Ustroniu oraz w szkole w Przywieczerzynie. Zawsze należy rozważyć co jest ważniejsze.

Do punktu 15
Przewodnicząca rady gminy Pani Jadwiga Kurant stwierdziła, że porządek obrad został wyczerpany w związku z czym dokonała zamknięcia XX sesji Rady Gminy Lubanie. Podziękowała serdecznie wszystkim za przybycie i udział w obradach.
Sesja odbyła się w sali Gminnego Ośrodka Kultury w Lubaniu i trwała od godz. 1000 do godz.1325.

Na tym protokół zakończono.

Przewodnicząca Rady Gminy
Jadwiga Kurant

Protokołowała
Inspektor ds. obsługi rady gminy
mgr Aleksandra Kuligowska


Protokół Nr XXI/13                                                                                                                                     z sesji Rady Gminy Lubanie                                                                                                          odbytej w dniu 27 marca 2013 roku

Odegrano hymn „ Jeszcze Polska nie zginęła”
Otwarcia obrad dokonała Pani Jadwiga Kurant – Przewodnicząca Rady Gminy witając radnych oraz gości:
Wójta Gminy Pana Sławomira Piernikowskiego,
Zastępcę Wójta Gminy Panią Janinę Mierzwicką,
Sekretarza Gminy Panią Irenę Mroczkowską,
Skarbnika Gminy Panią Grażynę Pruchnicką,
Radną Powiatu Panią Jadwigę Molendę,
Radnego Powiatu Pana Jacka Jabłońskiego,
Księdza Seniora Eugeniusza Lewandowskiego
Prezesa Koła Emerytów i Rencistów Panią Stanisławę Szczęsną,
Dyrektorów szkół,
Kierowników jednostek organizacyjnych,
Sołtysów oraz wszystkich mieszkańców przybyłych na sesję.

Przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że na stan 15 radnych w sesji bierze udział 13 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

Porządek obrad XXI sesji Rady Gminy Lubanie przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z XX sesji Rady Gminy.
5. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Lubanie do Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Samorządowego „Salutaris”.
6. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do partnerstwa na rzecz realizacji projektu pn” Realizacja systemu innowacyjnej edukacji w województwie kujawsko-pomorskim poprzez zbudowanie systemu dystrybucji treści edukacyjnych” w ramach działania 4.2 Rozwój usług i aplikacji dla ludności ( Nr RPOWKP 93/IV/4.2/2013 ) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013.
7. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubanie na lata 2013 – 2019.
8. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy Lubanie na 2013 rok.
9. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubanie.
10. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty.
11. Podjęcie uchwały w sprawie  szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
12. Podjęcie uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
13. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Lubanie.
14. Interpelacje, wolne wnioski i zapytania.
15. Zakończenie obrad.

Za przyjęciem przedstawionego porządku obrad głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że porządek obrad XXI sesji Rady Gminy Lubanie został przyjęty.

Do punktu 4
Uwag do protokołu Nr XX/13 z sesji Rady Gminy Lubanie z dnia 27 lutego 2013 r. nie zgłoszono.
Za przyjęciem protokołu głosowało 13 radnych , głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że protokół z XX sesji Rady Gminy został przyjęty bez poprawek.

Do punktu 5
Wójt gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Lubanie do Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia „Salutaris”.
Wójt Gminy
Tytułem wyjaśnienia dodam, iż w ubiegłym roku przekazali Państwo 5.000 zł gminie Cekcyn, która została poszkodowana po przejściu wichury. Ostatnio narodziła się koncepcja utworzenia wojewódzkiego stowarzyszenia, na którego koncie gromadzone będą pieniądze z przeznaczeniem na pomoc dla gmin poszkodowanych podczas klęsk typu pożary, wichury, powodzie. Jako członek stowarzyszenia będziemy opłacać składkę w wysokości 0,50 groszy od mieszkańca. Przyjmując średnią liczbę mieszkańców 4.700 składka wyniesie 2.350 zł w skali roku. Wydaje mi się nie jest to stawka wygórowana, tym bardziej, że klęska może dosięgnąć każdego.

Przewodnicząca Rady Gminy
Po dyskusjach przeprowadzonych na ostatniej komisji stwierdziliśmy, iż jest to słuszna uchwała. Niewątpliwie pomoc finansowa w nieszczęściu jest bardzo potrzebna.
Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XXI/143/13 w sprawie przystąpienia Gminy Lubanie do Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Samorządowego „Salutaris”

Do punktu 6
Wójt gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do partnerstwa na rzecz realizacji projektu pn” Realizacja systemu innowacyjnej edukacji w województwie kujawsko-pomorskim poprzez zbudowanie systemu dystrybucji treści edukacyjnych” w ramach działania 4.2 Rozwój usług i aplikacji dla ludności ( Nr RPOWKP 93/IV/4.2/2013 ) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013.
Wójt Gminy
Uważamy, że dzieci muszą mieć dostęp do techniki i informatyki stąd przystąpienie do niniejszego projektu.
Przewodnicząca Rady Gminy
Na pewno szkoła w Lubaniu należy do wiodących pod względem wyposażenia w nowinki techniczne. Czy radni chcieliby się dowiedzieć jak doposażone są klasy obecnie? Skoro są Państwo świadomi przechodzimy do głosowania.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XXI/144/13 w sprawie przystąpienia do partnerstwa na rzecz realizacji projektu pn” Realizacja systemu innowacyjnej edukacji w województwie kujawsko-pomorskim poprzez zbudowanie systemu dystrybucji treści edukacyjnych” w ramach działania 4.2 Rozwój usług i aplikacji dla ludności ( Nr RPOWKP 93/IV/4.2/2013 ) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013.

Do punktu 7
Skarbnik gminy Pani Grażyna Pruchnicka przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubanie na lata 2013 – 2019.

Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XXI/145/13 zmieniająca uchwałę
w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubanie na lata 2013 – 2019.

Do punktu 8
Skarbnik gminy Pani Grażyna Pruchnicka przedstawiła projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Lubanie na rok 2013.

Uwag do przedstawionego projektu nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XXI/146/13 o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Lubanie na rok 2013.

Przewodnicząca rady gminy ogłosiła 10 minutową przerwę.

Do punktu 9
Przewodnicząca Rady Gminy
Zanim przystąpimy do omawiania uchwał dotyczących utrzymania czystości i porządku na terenie gminy chcę podkreślić, iż unia europejska zobowiązała nas do dbania o porządek w szczególny sposób. Polski rząd uchwalił ustawę, którą później wielokrotnie zmieniał i zmusza nas do podjęcia stosownych działań w tym zakresie. Głos oddaje Panu wójtowi.
Wójt Gminy
Kilka słów wstępu. Wdrożenie w życie nowych przepisów dotyczących utrzymania czystości i porządku trwa już od roku. Pomimo wielu protestów nie dało się tego odwlec. Należy podkreślić, iż samorząd nie chciał tych zmian, podyktowane są one wymogami unijnymi. Nowy system, nazwijmy go śmieciowy, zakłada, iż z dniem 1 lipca 2013 r. przestają obowiązywać umowy na wywóz śmieci zawarte indywidualnie z firmami wywozowymi. Z początkiem lipca zadania gospodarki odpadami przejmuje gmina. Dziś pod obrady sesji przedkładane są uchwały, które ustalają metodologię nowego systemu oraz wprowadzą tzw. dodatkowy podatek lokalny.
Muszę Państwa poinformować, iż uczestniczyliśmy w wielu naradach dotyczących omawianych tu zmian. Nasze uchwały uzyskały akceptację nadzoru wojewody i regionalnej izby obrachunkowej. Projekt regulaminu utrzymania czystości i porządku uzyskał również pozytywną opinię Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Włocławku. Konsultacje dotyczące regulaminu na bieżąco zmieniały jego kształt, nadając mu treść w jakiej dziś będzie odczytany. W wielu instytucjach danym zakresem zajmuje się kilka osób, które niestety mają różne poglądy na konkretny temat. Spotkanie z wicewojewodą oraz innymi profesorami nie ułatwiły nam pracy. Wojewoda zaś około dwóch tygodni temu wysłał do gmin pismo obligujące do podjęcia stosownych uchwał, co stanowiło coś w rodzaju straszaka.
Dodatkowym wymogiem jest konieczność publikacji uchwał w dzienniku urzędowym, oznacza to dodatkowe oczekiwanie na wejście w życie uchwał. Z deklaracjami do mieszkańców możemy wyjść dopiero po opublikowaniu uchwał.
Dotychczas każdy ze śmieciami robił co chciał. Od 1 lipca śmieci będą odbierane z każdej posesji przez firmę, która wygra przetarg. Trudno powiedzieć, kto wygra przetarg. Kryterium decydującym będzie oferowana cena. Pewne jest, że nasze odpady będą odwożone do RIBOK-a w Machnaczu. Mamy tu dość blisko stąd koszty nie będą aż tak duże. Wdrożenie systemu śmieciowego pociąga za sobą między innymi koszty administracyjne, koszty paliwa i koszty utworzenia PSZOK-u tj. punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
PSZOK zostanie utworzony w miejsce naszego wysypiska, które z dniem 30 czerwca przestaje istnieć. Będzie to punkt gdzie gromadzone będą opony, oleje, odpady budowlane z remontów, meble itp. Nieodpłatnie do PSZOK-a będzie na przykład można oddać 4 opony rocznie czy 0,5 m3 gruzu rocznie. Za oddanie wymienionych odpadów powyżej wskazanej normy trzeba będzie zapłacić. Proponuję więc do końca czerwca pozbyć się zbędnych rzeczy.
Przewodnicząca Rady Gminy
Gdyby sołtysi czegoś nie zrozumieli to proszę zapisać sobie pytanie i zadać je w punkcie interpelacje, wnioski i zapytania.
Wójt Gminy
Po uchwaleniu uchwał będziemy robili spotkania informacyjne. Będą również rozdawane ulotki edukacyjne.

Wójt gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubanie.
Radny Andrzej Ulczycki
Chciałbym zwrócić uwagę na rolników wywożących płody rolne z pola. Kiedy jest mokro na kołach pozostaje błoto, zalegające potem na drodze. Moim zdaniem rolnik powinien po zakończeniu prac posprzątać drogę. Nie powinno być też tak, że policja od razu każe rolnika za pozostawione błoto. Jestem za tym, by jakieś konsekwencje były, ale poprzedzone upomnieniem.
Wójt Gminy
Konieczność sprzątania błota z drogi reguluje ustawa o ruchu drogowym. Żaden policjant w trakcie wywożenia płodów czy rozrzucania obornika nie da mandatu. Mandat rolnik otrzyma jeśli po zakończeniu prac nie posprząta drogi.
Radny Włodzimierz Woźniak
Proszę o udzielenie głosu sołtysom, ponieważ mogą mieć cenne uwagi. Skoro nie może zostać udzielony głos sołtysowi Panu Henrykowi Góralskiemu to pozwolą Państwo, że w jego imieniu zadam pytanie. Czy ścieki z szamb i przydomowych oczyszczalni będą musiały być wywożone raz w roku?

Wójt Gminy
Regulamin mówi o zbiornikach bezodpływowych i to się tyczy szamb oraz przydomowych oczyszczalni ścieków.

Innych uwag nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XXI/147/13 w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Lubanie.

Do punktu 10
Przewodnicząca Rady Gminy
Na posiedzenie komisji otrzymaliśmy trzy wersje projektu uchwały w sprawie wyboru metody i stawki opłaty za odebranie odpadów komunalnych. Po ich rozpatrzeniu najbliższa naszej koncepcji okazała się wersja trzecia, z zastrzeżeniem co do wysokości stawki. Wszyscy braliśmy pod uwagę konieczność zachowania wypłacalności budżetu gminy wobec firmy, która wygra przetarg. Mieliśmy ponadto na uwadze, iż w budżecie zaplanowano również wiele inwestycji na rok 2013. Wreszcie w kręgu naszego zainteresowania pozostaje dbałość o rodziny wieloosobowe i wielodzietne. Wiemy, że rodzinom wielodzietnym żyje się bardzo ciężko, w związku z tym zastosowaliśmy wobec nich stałą stawkę. Podsumowując, przedstawiony projekt uchwały uwzględnia dwie rzeczy, budżet gminy oraz ochronę rodzin wielodzietnych.
Prawda jest taka, że idziemy w nieznane. Dopiero pod koniec roku będziemy mogli lepiej ocenić sytuację. Obecnie jest to problem wszystkich samorządów.
Radny Edward Żychlewicz
Mam pytanie czy stawki przedstawione w projekcie są stawkami brutto czy netto. Czy jest to policzone z VAT-em czy bez?
Wójt Gminy
Jest to stawka brutto. My musimy wykalkulować tak żeby stawka netto plus VAT wyszła na brutto określone w uchwale. Oznacza to że jeśli np. 10 zł to tyle będzie to płacenia.
Radni, wójt jak i pracownicy są za tym, by nie obciążać zbytnio mieszkańców. Musimy też patrzeć na budżet ponieważ nie jest on w stanie wszystkiego udźwignąć. Rozpatrywaliśmy trzy warianty metody naliczania opłaty oraz stawki.
Pierwsza z nich zakładała, iż w gospodarstwach domowych od 1 do 3 osób będzie stawka 10 zł o osoby. W przypadku 4 do 6 osób stawka wyniesie 8 zł. Zaś w rodzinach siedmioosobowych i więcej będzie to 6 zł.
Druga wersja uchwały stanowiła, iż będzie jedna stawka dla wszystkich.
Wreszcie trzecia wersja, która zyskała aprobatę radnych, ustala jednakową stawkę w gospodarstwach domowych do 6 osób. W rodzinach powyżej 6 osób jest to stała opłata.

Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty.
Radny Edward Żychlewicz
Wybrana metoda jest słuszna jednakże uważam, że stawkę powinien określić przetarg. Po zliczeniu ceny z przetargu i kosztów manipulacyjnych dzielimy to na liczbę mieszkańców i otrzymujemy stawkę.

Wójt Gminy
Nie możemy ogłosić przetargu bez wcześniejszego ustalenia stawki. Nie można tego odwrotnie zrobić. Robimy to na co pozwala prawo. Dla mnie stawka 7 zł na dziś jest za mała. Państwo wybraliście taką opcję więc do przetargu zostanie przyjęta taka kwota. Jeśli przegłosują Państwo stawkę 7 zł to mnożymy ją przez, dajmy na to, 4.500 mieszkańców i wiemy ile pieniędzy musimy mieć. W przetargu decydująca jest cena. Niewątpliwie firmy mogą sobie przekalkulować cenę mnożąc stawkę przez liczbę mieszkańców.
Przetargi potrafią jednak zaskoczyć. Ostatni przetarg na położenie kanalizacji i przełożenie wodociągu wygrała firma na kwotę 188.000 zł. Wartość kosztorysowa zadania to 720.000 zł. Z kolei przetarg na budowę parkingu przed urzędem wygrała firma oddalona o 60 km, na kwotę 100.000 zł przy wartości kosztorysowej 120.000 zł.
Powtarzam nie ma możliwości najpierw ustalenia stawki a potem przeprowadzenia przetargu. Jeśli chodzi o stawkę to możemy ją obniżyć lub podwyższyć dopiero po przetargu.
Radny Włodzimierz Woźniak
Opiera się Pan na kosztorysie we wcześniejszych przetargach. Kosztorys opracowywany do przetargu jest z reguły zawyżony. Ustalając dziś stawkę dajemy wskazówkę firmie startującej w przetargu. Jak sam Pan powiedział później zawsze można podjąć uchwałę na inną stawkę. Czemu więc teraz ustalać większą stawkę?
Wójt Gminy
Nie chodzi o ustalenie teraz wysokiej stawki. Chodzi o to, by przy wprowadzaniu ustawy śmieciowej budżet nie ucierpiał. Myślę, że prowadzenie akcji wyborczej przez Pana w tej kwestii jest zbyt wczesne. Możemy zaproponować stawkę 1,5 zł, ale na następnej sesji będziemy musieli zdecydować z jakich inwestycji zrezygnować.                                              Radny Edward Żychlewicz
Chodzi mi o sprawiedliwą stawkę. Po przetargu okaże się, że 7 zł nie wystarczy i musimy dołożyć do 8 zł, więc znowu trzeba będzie z pewnych inwestycji zrezygnować.
Wójt Gminy
Jeśli w przetargu wyjdzie stawka 12 zł to będzie trzeba uchwałą ją podwyższyć. Z kolei jeśli okaże się, że w przetargu zaproponują stawkę niższą to i my ją obniżymy. Pod koniec roku sprawa się wyjaśni.
Radny Edward Żychlewicz
Mówimy o tym samym, ale Pan mówi, że stawkę zweryfikujemy pod koniec roku. Mi chodzi o ty, by nastąpiło to po przetargu.
Wójt Gminy
Na koniec roku to jest już po przetargu. Trzeba zobaczyć jak wszystko funkcjonuje, co pozwoli wyliczyć poniesione koszty.
Radny Włodzimierz Woźniak
Nie chodzi o kampanie wyborczą. Jeśli Pan tak uważa, to niech Pan pójdzie w tym kierunku i obniżając stawkę zrobi sobie kampanię wyborczą.
Wójt Gminy
Na wspólnych komisjach radni szeroko dyskutowali o wysokości stawki. Pan Woźniak zaproponował stawkę 6 zł, za którą głosowało dwóch radnych. Stawka 7 zł jest stawką wyjściową, która nie pokryje wszystkich kosztów wprowadzenia nowego systemu śmieciowego. Być może firmy zejdą ze stawki. Byłbym szczęśliwy gdyby po przetargu można zejść do 5 zł. Jeśli utrzyma się stawka 7 zł to daj boże. Jeśli dziś ustalimy 5 zł, a za trzy miesiące podniesiemy do 10 zł to współczuje Państwu i sobie. Odczucia mieszkańców będą takie, że zabrakło na pensje wójta i radnych.

Przewodnicząca Rady Gminy
Ja mam na uwadze nasz budżet i wierzę w zbiorową mądrość. Na komisji doszliśmy do porozumienia, że stawka 7 zł jest trafna. Patrząc na inne gminy nasza stawka nie wypada źle.

Innych uwag nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 2 radnych było przeciwnych ( r. Żychlewicz, r. Woźniak ), głosów wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XXI/148/13 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty.

Wójt Gminy
Dziękuję za przegłosowanie stawki, czas zweryfikuje jej wysokość. Zwracam się z prośbą, by zawsze wszystko przemyśleć i nie głosować „nie bo nie”. Takie głosowanie nie bo nie nic nie daje.
Przewodnicząca Rady Gminy
W głosowaniu nie chodzi o jednomyślność, ale by było ono zasadne.

Do punktu 11
Wójt gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

Uwag do przedstawionego projektu nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XXI/149/13 w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

Do punktu 12
Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Uwag do przedstawionego projektu nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XXI/150/13 w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Do punktu 13
Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Lubanie.
Wójt Gminy
Niebawem odbędzie się kampania informacyjno-edukacyjna dotycząca wprowadzenia w życie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Deklaracje są tak skonstruowane, by były jak najmniej skomplikowane. Wyjście z deklaracjami do ludzi będzie możliwe dopiero po opublikowaniu uchwały w dzienniku urzędowym. Nie ukrywam, że mamy obawy czy z dniem 1 lipca będzie rozstrzygnięty przetarg na firmę wywozową. Chcemy by pojemniki były na czas rozwiezione, a firma miała rozeznanie w terenie. Dopuszcza się elektroniczne składanie deklaracji, na co żaden z samorządów się nie zdecydował. W tej chwili jesteśmy w trakcie gruntownej przebudowy sieci informatycznej, wymuszonej przez ustawę śmieciową.

Uwag do przedstawionego projektu nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XXI/151/13 w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Lubanie.

Do punktu 14
W ramach punktu interpelacje, zapytania i wolne wnioski głos zabrały następujące osoby;
Sołtys Sołectwa Mikanowo A Pan Jan Dzioba
Co jeśli rodzina się powiększy lub pomniejszy, czy oznacza to konieczność ponownego złożenia deklaracji?
Przewodnicząca Rady Gminy
Każda zmiana liczebności rodziny wymaga zgłoszenia w ciągu 14 dni.
Wójt Gminy
Trzeba odróżnić zameldowanie od przebywania. Opłatę będzie się uiszczać od ilości osób faktycznie przebywających w domu.
Sołtys Sołectwa Probostwo Dolne Pan Henryk Góralski
Czy na stare wysypisko można wywieźć opony?
Wójt Gminy
Wysypisko nie posiada możliwości przyjmowania opon. Opony będzie można wywieźć na tzw. PSZOK – punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
Radny Wojciech Chrząszcz
Chciałbym wrócić do tematu karetki pogotowia. Ostatnio karetka jechała na Gąbinek 45 minut. Zaś pacjent został odwieziony do szpitala we Włocławku w 10 minut. Proszę jeszcze raz zająć się sprawą, lepiej gdyby gminę obsługiwało pogotowanie z Włocławka.
Radna Małgorzata Juchniewicz
Popieram głos kolegi radnego. Może uda się nam wrócić do Włocławka. Jest to bardzo ważne, ponieważ chodzi o ratowanie życia naszych mieszkańców.
Przewodnicząca Rady Gminy
W sprawie nowego systemu gospodarki odpadami na pewno będzie wiele pytań. Mam nadzieję, że zanim dojdzie do spotkań informacyjnych sołtysi otrzymają materiały pogłębiające ich wiedzę w tym temacie, by mogli wyjaśniać i podejmować dyskusje z mieszkańcami.
Wójt Gminy
Postaramy się by ulotki informacyjne jak najszybciej wydrukować. Po świętach ustalimy terminy zebrań. Może w przeciągu dwóch tygodni uda się je przeprowadzić. Życzyłbym sobie, by obecność na zebraniach była jak największa.
Wraca temat karetki pogotowia z rejonu Aleksandów Kujawki, pod jaki aktualnie podlegamy. W szpitalu we Włocławku jest nowy dyrektor, poza tym pogotowie ratunkowe wróciło pod zarząd szpitala. Wystąpimy do nowego dyrektora o opinię w temacie i jeszcze raz zaatakujemy Centrum Zarządzania Kryzysowego w Bydgoszczy.
Jesteśmy w okresie przedświątecznym w związku z tym Państwu i Państwa rodzinom składam moc życzeń. Zdrowia, szczęścia i spędzenia świąt w przyjemnej atmosferze. Wesołego Alleluja.
Przewodnicząca Rady Gminy
W imieniu swoim i radnych przyłączam się do życzeń wójta. Życzę z całego serca udanych świąt.

Do punktu 15
Przewodnicząca rady gminy Pani Jadwiga Kurant stwierdziła, że porządek obrad został wyczerpany w związku z czym dokonała zamknięcia XXI sesji Rady Gminy Lubanie. Podziękowała serdecznie wszystkim za przybycie i udział w obradach.
Sesja odbyła się w sali Gminnego Ośrodka Kultury w Lubaniu i trwała od godz. 10.00 do godz.13.40.

Na tym protokół zakończono.

Przewodnicząca Rady Gminy
Jadwiga Kurant

Protokołowała
Inspektor ds. obsługi rady gminy
mgr Aleksandra Kuligowska


Protokół Nr XXII/13                                                                                                                                    z sesji Rady Gminy Lubanie                                                                                                            odbytej w dniu 22 maja 2013 roku

Odegrano hymn „ Jeszcze Polska nie zginęła”
Otwarcia obrad dokonała Pani Jadwiga Kurant – Przewodnicząca Rady Gminy witając radnych oraz gości:
Wójta Gminy Pana Sławomira Piernikowskiego,
Zastępcę Wójta Gminy Panią Janinę Mierzwicką,
Sekretarza Gminy Panią Irenę Mroczkowską,
Skarbnika Gminy Panią Grażynę Pruchnicką,
Radną Powiatu Panią Jadwigę Molendę,
Prezesa Koła Emerytów i Rencistów Panią Stanisławę Szczęsną,
Kierownika Posterunku Policji w Brześciu Kujawskim Pana Henryka Marczewskiego,
Dyrektorów szkół,
Kierowników jednostek organizacyjnych,
Sołtysów oraz wszystkich mieszkańców przybyłych na sesję.

Przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że na stan 15 radnych w sesji bierze udział 13 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

Przewodnicząca rady gminy zaproponowała zmianę porządku obrad polegającą na dodaniu do porządku obrad dwóch punktów.

Porządek obrad XXII sesji Rady Gminy Lubanie po wprowadzeniu zgłoszonych zmian przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z XXI sesji Rady Gminy.
5. Przyjęcie informacji Kierownika Posterunku Policji o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w gminie za 2012 r.
6. Ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2012.
7. Przyjęcie informacji o zakresie działań podjętych w dziedzinie kultury i rozrywki w gminie Lubanie w roku 2012.
8. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie i realizację przez Gminę Lubanie wspólnie z Marszałkiem Województwa Kujawsko – Pomorskiego Projektu ,, Rekultywacja składowisk odpadów w województwie kujawsko – pomorskim na cele przyrodnicze’’.
9. Podjęcie w sprawie zaciągnięcia przez Gminę Lubanie długoterminowej pożyczki na współfinansowanie zadania pn. Zakup pojemników do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Lubanie.
10. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubanie na lata 2013 – 2020.
11. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy Lubanie na 2013 rok.
12. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Lubanie w 2013 roku”.
13. Interpelacje, wolne wnioski i zapytania.
14. Zakończenie obrad

Za przyjęciem przedstawionego porządku obrad głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że porządek obrad XXII sesji Rady Gminy Lubanie został przyjęty.

Do punktu 4
Uwag do protokołu Nr XXI/13 z sesji Rady Gminy Lubanie z dnia 27 marca 2013 r. nie zgłoszono.

Za przyjęciem protokołu głosowało 13 radnych , głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że protokół z XXI sesji Rady Gminy został przyjęty bez poprawek.

Do punktu 5
Kierownik Posterunku Policji w Brześciu Kujawskim przedstawił informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w gminie za 2012 rok.
Przewodnicząca Rady Gminy
Gratuluję osiągniętych wyników pracy. Należy zaznaczyć, iż posterunek znalazł się w czołówce na liście posterunków Komendy Miejskiej Policji we Włocławku. Mieszkańcy gminy również pozytywnie oceniają prace posterunku. Patrole policyjne widoczne są w dzień i w nocy, co wpływa na ograniczenie przestępczości.
Radny Ryszard Szczesny
Dziękuję komendantowi za obszerne sprawozdanie i widoczne efekty pracy posterunku. Ostatnio na terenie gminy pojawiła się sprawa narkotyków, co dowodzi słuszności moich uwag, że jednak mamy z tym do czynienia. Należy zaznaczyć, że sprawa ta nie pozostaje w gestii naszego posterunku.

Radny Wojciech Chrząszcz
Ze swej strony dziękuję za liczne interwencje i widoczne patrole. Wydaje mi się, że w Gąbinku towarzystwo pijące piwo za sklepem podwyższa statystyki. Proszę by trochę łagodniej ich traktować. Warto podkreślić, że obecnie zmniejszyła się liczba włamań i ich prób do sklepu w Gąbinku, za co dziękuję.
Kierownik PP Henryk Marczewski
Odnosząc się do Państwa wypowiedzi wyjaśniam, iż nie ma sygnałów występowania narkotyków w szkołach. W Mikanowie miała miejsce sprawa narkotykowa o zasięgu ogólnokrajowym, którą prowadziło Centralne Biuro Śledcze. Niestety nie jesteśmy informowani o śledztwach wspomnianego biura. Jeśli mają Państwo informacje na temat handlu czy posiadania narkotyków to proszę o zgłoszenia.
Co się tyczy Gąbinka to w porównaniu z Brześciem jest to oaza spokoju. Interwencje przy sklepie odbyły się wskutek sygnałów osób niezadowolonych z faktu spożywania tam alkoholu przez klientów.
Chciałbym podkreślić, że policjanci to tylko ludzie więc mogą popełniać błędy. Proszę o zgłoszenia przypadków niestosownego zachowania funkcjonariuszy, co pozwoli mi zmienić ich postępowanie.
Wójt Gminy
Faktem jest, że w gminie nie ma miejsc do spożywania alkoholu typu piwo na miejscu. Zbliża się okres letni i jestem za tym, by powstały ogródki piwne. Zainteresowani ich zorganizowaniem muszą się zgłosić do urzędu o wydanie pozwolenia, które kosztuje 800 zł. Jeśli zostaną złożone wnioski to pozwolenia będą wydawane. Przypominam, że taki ogródek poza uzyskaniem pozwolenia musi również spełniać wymogi sanepidu.
Dziękuję kierownikowi posterunku i jego funkcjonariuszom za udział w imprezach kulturalnych, kościelnych, zabezpieczanie imprez masowych oraz całą współpracę, oby układała się tak dalej. My w miarę możliwości postaramy się wspomóc finansowo posterunek.
Innych uwag do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

Za przyjęciem informacji głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została przyjęta informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w gminie Lubanie za rok 2012.

Do punktu 6
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Mariola Danielewska przedstawiła ocenę zasobów pomocy społecznej za 2012 rok.
Przewodnicząca Rady Gminy
Pewne punkty ujęte w ocenie są z góry nierealne np. obiady na wynos i budowa bloku socjalnego. Planuje się również zwiększenie zatrudnienia o jednego pracownika socjalnego, co też staje pod znakiem zapytania. Na pomoc społeczną przeznacza się bardzo duże pieniądze, każdy dodatkowy wydatek wymaga zastanowienia.
Kierownik GOPS Pani Mariola Danielewska
Pojawiają się plany łączenia ośrodków pomocy z różnych gmin, jak to będzie nie wiemy. Ciągle odczuwamy brak pracownika socjalnego. Wszystko co ujęto w planach do realizacji wynika z wymogów zawartych w przepisach.
Radny Andrzej Ulczycki
Chciałbym zwrócić uwagę na osoby bezdomne z własnej winy. Są na terenie gminy osoby, które wyzbyły się posiadanej ziemi i dołączyły do grona bezrobotnych. Najgorsze, że tacy ludzie w ogóle nie szukają pracy. Póki żyją rodzice jest wszystko dobrze, ale gdy ich zabraknie robi się problem. W takiej sytuacji najłatwiej jest udać się do ośrodka pomocy społecznej. Wszyscy na nich płacimy , a oni żyją z pieniędzy publicznych. Oczywiście nie mówię tu o ludziach, których bezdomność spowodowana jest wypadkami losowymi.
Przewodnicząca Rady Gminy
Zgadzam się z wiceprzewodniczącym, iż wiele osób popada w ubóstwo na własne życzenie. Niestety przybywa przez to osób korzystających z pomocy społecznej.
Kierownik GOPS Pani Mariola Danielewska
Jeśli ktoś sprzeda ziemię to dochód z jej sprzedaży brany jest pod uwagę przy udzielaniu zasiłków. W przypadku gdy dochód ten przekroczy pułap określony ustawą osoba taka nie może starać się o pomoc przez okres roku. Wracając do bloku socjalnego to jest on potrzebny dla rodzin, które żyją w złych warunkach i nie są w stanie tego zmienić, choćby chciały.
Przewodnicząca Rady Gminy
Podsumowując zaznaczam, iż chodzi tu o ograniczenie zasiłków dla osób, które same przyczyniły się do popadnięcia w ubóstwo czy bezdomność.
Wójt Gminy
Popieram wypowiedź radnego Ulczyckiego. Niestety nie mamy na to wpływu. Gminy Lubanie nie stać na bloki socjalne, tak jak i inne propozycję ujęte w ocenie zasobów. Najważniejsze, by ludzie rzeczywiście potrzebujący otrzymali jakąś formę pomocy.
Bulwersuje mnie kiedy w dniu wydawania darów widzę jak ludzie przyjeżdżają po ich odbiór dobrymi samochodami. Nie wspomnę już o wybrzydzaniu, że
kasza nie dobra czy ser nie taki. W przydzielaniu darów kierujemy się kryterium dochodowym, które obliguje nas do udzielenia pomocy konkretnym osobom. Musimy wykonywać przepisy ustawy i opierać się na udokumentowanych dochodach. Niestety w dzisiejszych czasach dochody z pracy na czarno ciężko udowodnić.

Innych uwag nie zgłoszono.
Za przyjęciem przedstawionej oceny głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została przyjęta ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2012.

Do punktu 7
Inspektor ds. informatyki i promocji gminy Pan Jerzy Chudzyński przedstawił informację o zakresie działań podjętych w dziedzinie kultury i rozrywki w gminie Lubanie w roku 2012.
Wójt Gminy
W ramach uzupełnienia dodam, iż bardzo dużo dzieje się w samym gminnym ośrodku kultury. Udzielona przez dyrektora pisemna informacja wymienia liczne koła zainteresowań działające przy GOK-u oraz imprezy, których organizatorem jest ta instytucja. Niestety zainteresowanie odbywającymi się imprezami typu koncerty czy przedstawienia jest znikome. Wyjątkowa frekwencja bywa tylko kiedy występują dzieci, co skłania ich rodziców i najbliższych do udziału w imprezie. Nie zgadzam się z opiniami głoszącymi, iż w GOK-u nic się nie dzieje. Jeśli nie uczestniczy się w imprezach to się o nich nie wie.
Dziękuję Panu Mirosławowi Niemczykowi za starania i poświęcenie, które sprawiają, że GOK tętni życiem.
Przewodnicząca Rady Gminy
Wypowiedź pana wójta była potrzebna, bo ludzie powinni przyjść i zobaczyć co się dzieje, a potem dopiero mówić. Podpisuję się pod wszystkim co powiedział pan wójt.

Innych uwag nie zgłoszono.

Za przyjęciem informacji w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że informacja o zakresie działań podjętych w dziedzinie kultur i rozrywki w gminie Lubanie w roku 2012 została przyjęta.

Do punktu 8
Wójt gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie i realizację przez Gminę Lubanie wspólnie z Marszałkiem Województwa Kujawsko – Pomorskiego Projektu ,, Rekultywacja składowisk odpadów w województwie kujawsko – pomorskim na cele przyrodnicze’’.
Wójt Gminy
Z dniem 31 czerwca przestaje funkcjonować gminne wysypisko śmieci, i kilkadziesiąt innych w całym województwie. Wiąże się to koniecznością rekultywacji terenu, co jest bardzo kosztowne i wymaga zachowania wielu zasad ekologiczno-przyrodniczych, chemicznych itp. Marszałek województwa przystępuje do ogólnokrajowego projektu rekultywacji składowisk odpadów z udziałem środków unijnych, w którym również gmina Lubanie zadeklarowała swój udział. Należy podkreślić, iż w przypadku pozytywnej oceny projektu gmina w nim uczestnicząca będzie dokładać do inwestycji tylko 5% jej wartości. W naszym przypadku byłaby to kwota rzędu 90.000 zł.
Podpisaliśmy już z marszałkiem wstępne porozumienie i deklarację o przystąpieniu do projektu, pozostaje podjęcie uchwały i dostarczenie jej marszałkowi.

Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XXII/152/13 w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie i realizację przez Gminę Lubanie wspólnie z Marszałkiem Województwa Kujawsko – Pomorskiego Projektu ,, Rekultywacja składowisk odpadów w województwie kujawsko – pomorskim na cele przyrodnicze’’.

Do punktu 9
Wójt gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia przez Gminę Lubanie długoterminowej pożyczki na współfinansowanie zadania pn. Zakup pojemników do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Lubanie.
Wójt Gminy
Z dniem 1 lipca br. zaczną obowiązywać nowe przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, które nakładają na gminy nowe obowiązki. Obowiązki te dotyczyć będą gospodarki odpadami komunalnymi. Myślę, że rozwiązanie wszelkich związanych z tym problemów nastąpi niebawem, z korzyścią dla mieszkańców jak i samorządu.
Na ostatniej sesji zostały uchwalone stawki odbioru odpadów komunalnych na poziomie 7 zł od śmieci segregowanych i 14 zł od śmieci zmieszanych. Stawka liczona jest od jednego mieszkańca, zaś w przypadku rodzin sześcioosobowych i większych występuje stawka stała w wysokości 42 zł lub 84 zł.
Ostatnio dały się zauważyć pewne ruchy w firmach działających w sektorze gospodarki komunalnej, w tym w naszej lokalnej firmie „Groneko”, która podniosła stawkę za dzierżawę pojemników. Uwzględniając ten wzrost oraz segregację śmieci na frakcję suchą, mokrą oraz popiół wyliczyliśmy, iż miesięcznie dzierżawa pojemników wyniosłaby 8,50 zł plus zakup worka. Do tego należy doliczyć koszty transportu, utrzymania PSZOK-u, koszty administracyjne, koszty wjazdu na RIBOK czy zysku firmy wywozowej. Jak widać stawka 7 zł na wiele nie wystarcza. Biorąc powyższe pod uwagę podjąłem decyzję o konieczności zakupu pojemników przez gminę. Zakup możliwy będzie dzięki pożyczce jaką zaproponował nam Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu. Jest to pożyczka w kwocie 202.500 zł z ośmioletnim okresem spłaty, trzyletnim okresem karencji oraz 40 % umorzeniem jej wartości.
Po skontaktowaniu się z Regionalna Izbą Obrachunkową we Włocławku dowiedzieliśmy się, że niniejszy zakup należy traktować jako zakup bieżący, z czym nie chcieliśmy się zgodzić. Z kolei Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy stwierdził, że podziela pogląd zaliczenia przedmiotowego zakupu do kategorii zakupu inwestycyjnego. W konsekwencji uzyskaliśmy słowo Prezesa, iż możliwie szybko przekaże nam na piśmie pozytywną opinię takiej interpretacji. Uwzględniając dane słowo i w oczekiwaniu na pisemną opinię Prezesa proszę o podjęcie uchwały w przedstawionym brzmieniu.

Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XXII/153/13 w sprawie zaciągnięcia przez Gminę Lubanie długoterminowej pożyczki na współfinansowanie zadania pn. Zakup pojemników do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Lubanie.
Przewodnicząca rady gminy ogłosiła 15 minutową przerwę.

Do punktu 10
Skarbnik gminy Pani Grażyna Pruchnicka przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubanie na lata 2013 – 2020.

Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XXII/154/13 zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubanie na lata 2013 – 2020.

Do punktu 11
Skarbnik gminy Pani Grażyna Pruchnicka przedstawiła projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Lubanie na rok 2013.
Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XXII/155/13 o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Lubanie na rok 2013.

Do punktu 12
Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Lubanie w 2013 roku”.
Wójt Gminy
Uchwalenie Programu jest wypełnieniem obowiązku ustawowego. Wojewoda może go nam nie przyjąć z uwagi na brak umowy z schroniskiem. Na dzień dzisiejszy nie jest możliwe podpisanie umowy z schroniskiem ponieważ nie ma w nich miejsc. Z kolei na płacenie 1200 zł miesięcznie za utrzymanie budy w hostelu dla zwierząt nas nie stać. Kwota ulega jeszcze zwiększeniu o koszty wyłapania zwierząt, dowiezienia, szczepienia i sterylizacji.
Na pewno w okresie letnim problem z psami bezdomnymi będzie większy. Postaramy się jakoś na bieżąco temu zaradzić.

Uwag do przedstawionego projektu nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XXII/156/13 w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Lubanie w 2013 roku”.

Do punktu 13
W ramach punktu interpelacje, zapytania i wolne wnioski głos zabrały następujące osoby;
Wójt Gminy
Na ostatniej sesji pan Wojciech Chrząszcz oraz Pani Małgorzata Juchniewicz złożyli interpelację w sprawie pogotowia ratunkowego. W niniejszej sprawie skierowaliśmy stosowne pismo do Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, skąd otrzymaliśmy odpowiedź następującej treści ( pismo Nr WBZK.III.6310.7.146.2013.JG1 z dnia 10 kwietnia 2013 r. w załączeniu )
Przewodnicząca Rady Gminy
Pan dyrektor powinien wydać biuletyn informacyjny, i tam zamieścić wszystkie dane i osiągnięcia Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego. Liczyliśmy na rzeczowe wyjaśnienia dotyczące obsługi naszej gminy przez pogotowie ratunkowe.
Radna Małgorzata Juchniewicz
Składam wniosek w sprawie wykonania podjazdu dla osób niepełnosprawnych do GOK-u. Jak się dziś dowiedzieliśmy budynek ten tętni życiem kulturalnym, niech więc i osoby niepełnosprawne mają możliwość udziału w odbywających się tutaj imprezach.
Radny Andrzej Ulczycki
Ponownie składam interpelację w sprawie utrudnień związanych z przejazdem przez skrzyżowanie z krajową jedynką w m. Mikanowo. Przejazd przez drogę krajową w wskazanym miejscu bywa wręcz niemożliwy. Szczególne utrudnienia w ruchu występują w czasie weekendów oraz w okresie wakacyjnym. Problemem staje się nie tylko przejazd przez jedynkę ale i zjazd z niej. Duże niebezpieczeństwo wypadku stwarza dodatkowo brak prawoskrętu od strony Włocławka. Proszę o interwencję w niniejszej sprawie w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Druga moja interpelacja dotyczy drogi powiatowej Kaźmierzewo – Jaranowo. Wskazana droga wykorzystywana jest w dużej mierze przez rodziców dowożących dzieci do szkoły w Ustroniu. Niestety w okresie wiosny i jesieni przebycie około kilometrowego odcinka drogi jest bardzo utrudnione.
Apeluję do obecnej na sesji radnej powiatowej o zajęcie się sprawą i przekonanie starosty do konieczności wykonania konkretnej inwestycji na drodze powiatowej Kaźmierzewo – Jaranowo.
Wójt Gminy
W sprawie konieczności instalacji sygnalizacji świetlnej w Mikanowie interweniowaliśmy już kilkakrotnie. Podobnie sprawa się ma z niebezpiecznym zjazdem w Siutkówku. Po dzisiejszych interpelacjach do generalnej dyrekcji zostanie skierowane następne pismo.
Przebudowa drogi powiatowej ciągle pozostaje bez echa pomimo naszych ciągłych monitów. Wiem, że póki co budżet powiatu nie ujmuję niniejszego zadania.
Skoro mowa o inwestycjach na drogach powiatowych informuję, iż będzie kontynuowana przebudowa drogi Mikanowo-Siutkowo. Ciągle jeszcze zmieniają się koncepcje dotyczące długości chodnika czy spadku wody z ulicy. Czekamy na ostateczne rozwiązania, z którymi nie zawsze się zgadzamy tym bardziej, że angażujemy środki własne. Zaplanowany jest również remont odcinka 400 m drogi Sarnówka – Jaranowo, tym razem bez naszego wsparcia finansowego.
Z kolei w ramach kontynuowania budowy autostrady odbudowane zostaną drogi Mikanowo-Ustronie, Ustronie-Bodzia, Jaranowo-Zosin. Nauczeni doświadczeniem przystępujemy do dyskusji na temat przekazania do wykorzystania przez wykonawców autostrady kolejnych dróg gminnych.
Z góry będziemy żądać pieniędzy w ramach gwarancji dopiero po ich otrzymaniu przekażemy drogi do eksploatacji.
Jesteśmy po zakończeniu inwestycji sieci wodno-kanalizacyjnej na Probostwie Górnym oraz parkingu przed urzędem. W trakcie realizacji pozostaje chodnik w Mikanowie B.
Odnośnie wykonania podjazdu dla niepełnosprawnych przy GOK-u trzeba zastanowić się gdzie to zrobić i jak. Wykonanie podjazdu z tyłu budynku spowodowałoby zmniejszenie ilości miejsc parkingowych. Z kolei podjazd z przodu wymagałby przebudowy istniejącego placu. Wydaje mi się, że możliwe jest to tylko od strony fontanny.
Należy dodać, iż lokale wyborcze dostępne dla osób niepełnosprawnych znajdują się w Szkole Podstawowej w Lubaniu oraz w świetlicach w Ustroniu i Gąbinku.
Zszokowała mnie Pani radna stwierdzeniem, że dziś dowiedziała się, że ośrodek kultury tętni życiem. Ośrodek kultury tętni życiem od dobrych kilku lat.
Radna Małgorzata Juchniewicz
Oczywiście wiem, że w domu kultury wiele dzieje się od bardzo dawna. Dziś została nam przedstawiona oficjalna informacja na temat działalności kulturalnej GOK-u stąd niniejsze stwierdzenie.
Sołtys Sołectwa Ustronie Pani Zofia Sołtysiak
Mam pytanie czy sołtysi byliby zainteresowani pielgrzymką do Niepokalanowa? Chętnych proszę o zapisy u Pani Oli. Jeśli zainteresowanie będzie dużo ustalimy termin wyjazdu oraz resztę szczegółów.
Wójt Gminy
Pielgrzymka do Niepokalanowa jest możliwa do zorganizowana. W grę nie wchodzi jednak Św. Lipka ponieważ tu potrzebnych byłoby dwóch kierowców. Przypominam, że pielgrzymka będzie odpłatna po kosztach własnych tj. kosztach paliwa i wynagrodzenia kierowcy.

Do punktu 14
Przewodnicząca rady gminy Pani Jadwiga Kurant stwierdziła, że porządek obrad został wyczerpany w związku z czym dokonała zamknięcia XXII sesji Rady Gminy Lubanie. Podziękowała serdecznie wszystkim za przybycie i udział w obradach.
Sesja odbyła się w sali Gminnego Ośrodka Kultury w Lubaniu i trwała od godz. 10.00 do godz.13.35.

Na tym protokół zakończono.

Przewodnicząca Rady Gminy
Jadwiga Kurant

Protokołowała
Inspektor ds. obsługi rady gminy
mgr Aleksandra Bednarek




Opublikował: Jerzy Chudzyński
Publikacja dnia: 03.06.2013
Podpisał: Jerzy Chudzyński
Dokument z dnia: 08.03.2013
Dokument oglądany razy: 1 516
@ws1.kpsi.pl