RSS
A A A
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 08.03.2013, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: aktualizacja treści - wprowadzenie uchwał od nr 143 do 146

Uchwały Rady Gminy 2013

 UCHWAŁA Nr XX/136/13
RADY GMINY LUBANIE
z dnia 27 lutego 2013 r.

w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy Lubanie na 2013 rok.


Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271 i Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717 i Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203 i Nr 167 poz. 1759, z 2005 r. Nr 172 poz. 1441 i Nr 175 poz. 1457, z 2006 r. Nr 17 poz. 128 i Nr 181 poz. 1337, z 2007 r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974 i Nr 173 poz. 1218, z 2008 r. Nr 180 poz. 111 i Nr 223 poz. 1458, z 2009 r. Nr 52 poz. 420 i Nr 157 poz. 1241, z 2010 r. Nr 28 poz. 142, Nr 28 poz. 146, Nr 40 poz. 230 i Nr 106 poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567 oraz z 2013 r. poz. 153) uchwala się, co następuje:

§ 1. Zatwierdza się plan pracy Rady Gminy Lubanie na 2013 rok w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodnicząca Rady Gminy
Jadwiga Kurant

Załącznik
do uchwały Nr XX/136/13
Rady Gminy Lubanie
z dnia 27 lutego 2013 roku


          P L A N    P R A C Y

        RADY GMINY LUBANIE NA 2013 ROK

I kwartał 2013r.

1. Przyjęcie sprawozdań z działalności Rady Gminy oraz jej Komisji za rok 2012.

2. Zatwierdzenie planu pracy Rady Gminy i planów pracy Komisji na 2013 rok.

3. Zatwierdzenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałaniu Narkomanii na 2013 rok.

Przybliżony termin sesji -  miesiąc luty

4. Zatwierdzenie uchwał z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi.

Przybliżony termin sesji - miesiąc marzec

II kwartał 2013r.

1. Przyjęcie informacji Komendanta Posterunku Policji o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w gminie za 2012 r.

2. Przyjęcie sprawozdania z działalności GOPS –u za rok 2012 oraz informacji o skali potrzeb w zakresie pomocy społecznej.

Przybliżony termin sesji - miesiąc kwiecień

3. Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za rok 2012 oraz podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy.

4. Rozpatrzenie informacji w sprawie wykonania uchwał Rady Gminy oraz interpelacji i wniosków radnych za 2012 rok.

5. Przyjęcie informacji o zakresie działań podjętych w dziedzinie kultury i rozrywki w gminie Lubanie w roku 2012.

6. Przyjęcie informacji w sprawie osiągnięć i problemów występujących w placówkach oświatowych w roku szkolnym 2012/2013.

III kwartał 2013r.

1. Ocena wykonania budżetu gminy za I półrocze 2013 roku.

2. Przyjęcie informacji o realizacji zadań w zakresie sportu i rekreacji powierzonych Lubańskiemu Towarzystwu Piłkarskiemu za I półrocze 2013 roku.

Przybliżony termin sesji - miesiąc wrzesień 2013r.

IV kwartał 2013r.

1. Przyjęcie informacji w sprawie stanu realizacji oraz wydatków poniesionych na przebudowę drogi powiatowej Mikanowo-Siutkowo II etap.

Przybliżony termin sesji - miesiąc paxdziernik 2013r.

2. Ustalenie stawek podatków i opłat oraz wniosków do projektu budżetu gminy na 2014 rok.

Przybliżony termin sesji - miesiąc listopad 2013r.

3. Analiza funkcjonowania nowego systemu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.

4. Zatwierdzenie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2014 rok.

5. Zatwierdzenie zmian w uchwale budżetowej na 2013 rok.

6. Uchwalenie budżetu gminy Lubanie na rok 2014.

Plan pracy jest dokumentem otwartym i może ulec zmianie w zależności od potrzeb i problemów zgłoszonych w trakcie pracy.

Przewodnicząca Rady Gminy

Jadwiga Kurant


UCHWAŁA Nr XX/137/13                                                                                                                  RADY GMINY LUBANIE                                                                                                                              z dnia 27 lutego 2013 r.

w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Gminy na 2013 rok.

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271 i Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717 i Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203 i Nr 167 poz. 1759, z 2005 r. Nr 172 poz. 1441 i Nr 175 poz. 1457, z 2006 r. Nr 17 poz. 128 i Nr 181 poz. 1337, z 2007 r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974 i Nr 173 poz. 1218, z 2008 r. Nr 180 poz. 111 i Nr 223 poz. 1458, z 2009 r. Nr 52 poz. 420 i Nr 157 poz. 1241, z 2010 r. Nr 28 poz. 142, Nr 28 poz. 146, Nr 40 poz. 230 i Nr 106 poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567 oraz z 2013 r. poz. 153) uchwala się, co następuje:

§ 1. Zatwierdza się plan pracy na 2013 rok:
1) Komisji Oświaty, Kultury i Sportu w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały,
2) Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Gospodarki Komunalnej i Porządku Publicznego w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały,
3) Komisji Budżetu i Finansów w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 3 do niniejszej uchwały,
4) Komisji Rolnictwa, Gospodarowania Mieniem Komunalnym i Inwestycji w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 4 do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącym poszczególnych Komisji.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodnicząca Rady Gminy
Jadwiga Kurant

Załącznik Nr 1
do uchwały Nr XX/137/13
Rady Gminy Lubanie
z dnia 27 lutego 2013 roku

Plan pracy Komisji Oświaty, Kultury i Sportu na 2013 rok

I kwartał

1 Opracowanie sprawozdania z działalności za rok 2012 oraz planu pracy na 2013 rok i przedłożenie do zatwierdzenia Radzie Gminy.

2. Dokonanie oceny funkcjonowania zimowego wypoczynku dzieci i młodzieży w gminie – ferie 2013.

3. Wysłuchanie informacji dotyczącej organizacji szkół w bieżącym roku szkolnym.

4. Wysłuchanie informacji o formach pracy z uczniami uzdolnionymi w lubańskim gimnazjum.

5. Wysłuchanie informacji dotyczącej nauki dzieci niepełnosprawnych w Zespole Szkół w Lubaniu.

II kwartał

1. Rozpatrzenie oraz zaopiniowanie informacji o zakresie działań podjętych w dziedzinie kultury i rozrywki w gminie Lubanie w roku 2012.

2. Przyjęcie informacji dotyczącej poziomu nauczania w klasach VI szkół podstawowych i gimnazjum na podstawie testu sprawdzającego z uwzględnieniem kontekstu kształcenia (ucznia, nauczycieli, środowiska, rodziców ).

3. Przyjęcie i zaopiniowanie informacji o stanie przygotowań do letniego wypoczynku dzieci i młodzieży w gminie.

4. Przyjęcie informacji o projekcie ustawy przewidującej zmianę w systemie edukacji w szkołach.

5. Zaopiniowanie kalendarza rozgrywek sportowych w piłce nożnej na poziomie sołectw, gminy i międzygminnym.

6. Ocena realizacji zadań, w zakresie sportu i rekreacji, powierzonych Lubańskiemu Towarzystwu Piłkarskiemu za I półrocze 2013 roku.

III kwartał

1. Przyjęcie informacji o przygotowaniu organizacyjnym do roku szkolnego 2013/2014 ( posiedzenie wyjazdowe ).

2. Przyjęcie informacji o bieżących problemach występujących w pracy logopedy i pedagoga.

3. Rozpatrzenie informacji o kołach zainteresowań działających przy Gminnym Ośrodku Kultury.

4. Zapoznanie się z pracą przedszkola samorządowego.

5. Przyjęcie informacji w sprawie działalności świetlic środowiskowych.

IV kwartał

1. Informacja o przeciwdziałaniu narkomanii i chuligaństwa w placówkach szkolnych( posiedzenie wspólne z komisją zdrowia).

2. Zapoznanie się z działalnością organizacji młodzieżowych działających w szkołach podstawowych i gimnazjum.

3. Rozpatrzenie informacji dotyczącej pielęgnacji tradycji folklorystycznej i promocji naszej gminy.

4. Przyjęcie informacji o współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi.

5. Zaopiniowanie stawek podatków i opłat oraz wniosków do budżetu gminy na 2014 rok.

 Plan pracy jest dokumentem otwartym i może ulec zmianie w zależności od potrzeb i problemów zgłoszonych w trakcie pracy.

Przewodniczący Komisji                                                                                                            Małgorzata Juchniewicz


Załącznik Nr 2
do uchwały Nr XX/137/13
Rady Gminy Lubanie
z dnia 27 lutego 2013 roku

Plan pracy Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Gospodarki Komunalnej i Porządku Publicznego na 2013 rok.

I kwartał

1. Opracowanie sprawozdania z działalności za rok 2012 oraz planu pracy na 2013 rok i przedłożenie do zatwierdzenia Radzie Gminy.

2. Zaopiniowanie „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałaniu Narkomanii” na 2013 rok.

3. Ocena utrzymania dróg w okresie zimy oraz stanu zakrzaczenia ich poboczy.

4. Przyjęcie informacji dotyczącej funkcjonowania NZOZ „ Intermed”.

II kwartał

1. Analiza funkcjonowania Zakładu Usług Komunalnych Gminy Lubanie – posiedzenie wyjazdowe.


2. Informacja Kierownika Posterunku Policji o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w gminie za 2012 rok.

3. Zaopiniowanie informacji na temat dożywiania dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych i Gimnazjum.

4. Przyjęcie informacji w sprawie stanu przygotowań do wdrożenia w życie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

III kwartał

1. Rozpatrzenie informacji o działaniach podejmowanych na rzecz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz czystości i porządku na terenie gminy w I półroczu 2013 roku.

2. Przyjęcie informacji o działaniach podejmowanych przez policję w celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży przebywającym na terenie gminy w godzinach popołudniowych.

3. Informacja Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej o skali potrzeb w zakresie pomocy społecznej oraz sposobach realizacji zadań za I półrocze 2013 roku.

4. Przyjęcie informacji dotyczącej systemu stypendialnego na terenie gminy.

IV kwartał

1. Zaopiniowanie stawek podatków i opłat na 2014 rok oraz wniosków do projektu budżetu gminy na 2014 rok.

2. Przyjęcie informacji w sprawie stanu przygotowań do zimowego utrzymania dróg.

Plan pracy jest dokumentem otwartym i może ulec zmianie w zależności od potrzeb i problemów zgłoszonych w trakcie pracy.

Przewodniczący Komisji                                                                                                              Ryszard Szczesny

Załącznik Nr 3
do uchwały Nr XX/137/13
Rady Gminy Lubanie
z dnia 27 lutego 2013 roku

Plan pracy Komisji Budżetu i Finansów na 2013 rok

I kwartał

1. Opracowanie sprawozdania z działalności za rok 2012 oraz planu pracy na 2013 rok i przedłożenie do zatwierdzenia Radzie Gminy.

2. Przyjęcie informacji o wydatkach poniesionych na zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2012/2013.

II kwartał

1. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2012 rok, ze szczególnym uwzględnieniem:
- kultury ( GOK, GBP ),
- kultury fizycznej i sportu ( LTP ).

2. Rozpatrzenie informacji o źródłach pozyskiwania dochodów w budżecie gminy.

3. Przyjęcie informacji o stanie realizacji inwestycji planowanych do wykonania w roku 2013 oraz inwestycji ujętych w budżecie jako rozpoczęte w 2012 roku.

III kwartał

1. Przyjęcie informacji dotyczącej realizacji wpływów podatkowych do budżetu gminy oraz ewentualnych zadłużeń za I półrocze 2013 roku.

2. Rozpatrzenie informacji z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2013 roku, ze szczególnym uwzględnieniem wykonania planu w placówkach oświatowych.

3. Rozpatrzenie informacji w zakresie stosowania ustawy prawo zamówień publicznych przy wyborze wykonawców oraz przy finansowaniu inwestycji za I półrocze 2013.

IV kwartał

1. Rozpatrzenie potrzeb finansowych zgłaszanych do budżetu gminy na rok 2014 przez szkoły podstawowe, gimnazjum, przedszkole, placówki kultury i sportu.

2. Rozpatrzenie możliwości i kierunków finansowania sportu ze środków budżetowych w roku 2014.

3. Zaopiniowanie stawek podatków i opłat na 2014 rok

4. Zaopiniowanie projektu budżetu na 2014 rok.

I - IV kwartał

1. Opiniowanie projektów uchwał w sprawie zmian w uchwale budżetowej na 2013 rok.

2. Opiniowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu.

3. Opiniowanie form finansowania inwestycji własnych gminy.

4. Współpraca z Komisjami stałymi Rady Gminy oraz opiniowanie materiałów przygotowywanych na sesję.

Posiedzenia Komisji odbywać się będą w miarę potrzeb wynikających z nieprzewidzianych spraw związanych z realizacją budżetu gminy. Plan pracy jest dokumentem otwartym i może ulegać zmianom.

Przewodniczący Komisji
Dorota Ciesielska

Załącznik Nr 4
do uchwały Nr XX/137/13
Rady Gminy Lubanie
z dnia 27 lutego 2013 roku

Plan pracy Komisji Rolnictwa, Gospodarowania Mieniem Komunalnym i Inwestycji na 2013 rok

I kwartał

1. Opracowanie sprawozdania z działalności za rok 2012 oraz planu pracy na 2013 rok i przedłożenie do zatwierdzenia Radzie Gminy.

2. Informacja o działaniach na rzecz uregulowania stosunków wodnych ( melioracja wraz z konserwacją rowów melioracyjnych, komisja z udziałem przedstawiciela WZMiUW oraz Nadleśnictwa ).

3. Informacja o pozyskiwaniu zewnętrznych środków na poprawę infrastruktury terenów wiejskich.

4. Przyjęcie informacji w sprawie badań zasobności gleb w składniki mineralne.

5. Zapoznanie się z działalnością ODR prowadzoną na terenie gminy Lubanie przez jej przedstawiciela.

II kwartał

1. Rozpatrzenie informacji z wykonania budżetu gminy za 2012 rok.

2. Informacja w sprawie realizacji bieżących wniosków Komisji Rolnictwa, Gospodarowania Mieniem Komunalnym i Inwestycji.

3. Udział w organizacji wyjazdu na wystawy rolnicze oraz wizyta w gospodarstwie agroturystycznym.

4. Spotkanie z Lekarzem Powiatowym Weterynarii oraz Przewodniczącą KGW.

5. Przyjęcie informacji na temat zasad przyznawania rolnikom rent i emerytów oraz warunków ich ubezpieczenia społecznego ( komisja z udziałem przedstawiciela KRUS )

III kwartał

1. Przyjęcie informacji z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2013 roku.

2. Przyjęcie informacji o wykonaniu zadań inwestycyjno- gospodarczych w roku 2013

3. Spotkanie z Kierownikiem Agencji Rynku Rolnego, Agencji Nieruchomości Rolnych oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

IV kwartał

1. Zaopiniowanie stawek podatków i opłat na rok 2014.

2. Zaopiniowanie projektu budżetu gminy Lubanie na 2014 rok.

Plan pracy jest dokumentem otwartym i może ulec zmianie w zależności od potrzeb i problemów zgłoszonych w trakcie pracy.

Przewodniczący Komisji                                                                                                             Andrzej Ulczycki


UCHWAŁA Nr XX/138/13
RADY GMINY LUBANIE
z dnia 27 lutego 2013 r.

w sprawie uchwalenia „ Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii” na 2013 rok.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271 i Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717 i Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203 i Nr 167 poz. 1759, z 2005 r. Nr 172 poz. 1441 i Nr 175 poz. 1457, z 2006 r. Nr 17 poz. 128 i Nr 181 poz. 1337, z 2007 r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974 i Nr 173 poz. 1218, z 2008 r. Nr 180 poz. 111 i Nr 223 poz. 1458, z 2009 r. Nr 52 poz. 420 i Nr 157 poz. 1241, z 2010 r. Nr 28 poz. 142, Nr 28 poz. 146, Nr 40 poz. 230 i Nr 106 poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567 oraz z 2013 r. poz. 153), art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2012 r. poz. 1356 ) oraz art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U. z 2012 r. poz. 124 ) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się „ Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii” na 2013 rok zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały oraz „ Preliminarz wydatków związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii” na 2013 rok zgodnie z załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2013 roku.

Przewodnicząca Rady Gminy
Jadwiga Kurant


Załącznik Nr 1
do uchwały Nr XX/138/13
Rady Gminy Lubanie
z dnia 27 lutego 2013 roku


Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Lubanie na 2013 rok

Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest aktem prawnym stanowiącym, że prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należy do zadań własnych gminy.
Gmina Lubanie realizuje zadania w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w oparciu o uchwalony corocznie Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
Program ten poprzez realizację określonych w nim celów wchodzi naprzeciw najbardziej istotnym problemom społeczności lokalnej w obszarze profilaktyki uzależnień związanych z nadużywaniem alkoholu oraz zażywaniem narkotyków.
Celem programu jest minimalizacja szkód społecznych i indywidualnych, wynikających z nadużywania alkoholu. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii stanowi spis działań będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze zagadnień społecznych, które będą realizowane w 2013 roku.
Europejski Plan Działań wobec szkód spowodowanych konsumpcją alkoholu podkreśla wyraźnie, że podejmowanie możliwie jak najszybciej liczby działań powinno odbywać się na szczeblu lokalnym.
Wszelkie działania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi oraz narkomanii mają nie tylko umocowanie ustawowe, ale przede wszystkim stanowią świadome działanie samorządu na rzecz dobra społeczności lokalnej.

Gmina Lubanie będzie realizowała zadania wynikające z niniejszego Programu w oparciu o dochody z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w 2013 roku oraz środków pozostałych z lat ubiegłych zaplanowanych w budżecie gminy w wysokości 68.585zł.

I. Cel programu.

Zgodnie z intencją ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciw- działaniu alkoholizmowi gmina Lubanie przyjmuje następujące cele:

1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.

2. Udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej, prawnej i socjalnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii dla dzieci, młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych.

4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13¹ i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrów Integracji Społecznej.

7. Instytucja zobowiązania do leczenia odwykowego.

8. Kompetencje członków gminnej komisji rozwiazywania problemów alkoholowych.

II. Kierunki działania GKRPA w 2013 roku.

Gmina Lubanie świadoma zagrożeń jakie niesie nadużywanie napojów alkoholowych szczególnie wśród ludzi młodych, w celu eliminacji zjawisk patologii społecznej spowodowanej nadmiernym spożyciem alkoholu, podejmuje następujące działania:

1. Współpracę z placówkami szkolno-oświatowymi polegająca na kształtowaniu świadomości o degradującym działaniu alkoholu oraz na kształtowaniu postaw „ abstynenckich ” wśród dzieci i młodzieży.
2. Współdziałanie ze specjalistyczną służbą zdrowia w zakresie niesienia pomocy lekarskiej ludziom dotkniętym chorobom uzależnienia, jak również mieszkańcom spożywającym alkohol w nadmiernym ilościach.
3. Organizowanie spotkań, szkoleń, pogadanek w środowiskach naszej gminy z udziałem fachowców od problematyki alkoholowej, miedzy innymi przy wykorzystaniu zebrań szkolnych z rodzicami i młodzieżą szkolną.
4. Zwracanie szczególniej uwagi na spotkania organizowane z młodzieżą: dyskoteki, zabawy, spotkania towarzyskie. Propagowanie tradycji trzeźwości.
5. Prowadzenie analiz stopnia uzależnienia mieszkańców od alkoholu.
6. Zajmowanie się organizowaniem czasu wolnego dzieci i młodzieży poprzez dofinansowanie kolonii, obozów i innych form wypoczynku. Finansowanie pogadanek i prelekcji przeprowadzanych w szkołach na temat szkodliwości spożywania alkoholu.
7. Zapobieganie i przeciwdziałanie popełnianiu przestępstw na terenie gminy w stanie nietrzeźwości poprzez współdziałanie z policją.
8. Kierowanie osób uzależnionych od alkoholu na leczenie odwykowe. W przypadkach trudnych występowanie do sądu o leczenie odwykowe zamknięte.
9. Zakupienie do punktu konsultacyjno-informacyjnego fachowej literatury dotyczącej problematyki alkoholowej.
10. Finansowanie kursów, szkoleń itp. dla osób zajmujących się problematyką alkoholową.

III. Diagnoza problemów alkoholowych w gminie.

Styl życia uważany jest za główny czynnik wpływający na zdrowie człowieka.
Pomimo podejmowania różnego rodzaju działań profilaktycznych w dalszym ciągu obserwuje się zwiększenie problemu alkoholowego, także u osób coraz młodszych. Badania ogólnopolskie przeprowadzone w 2011 roku w szkołach przez Europejski Program Badań Ankietowych, pokazują, że picie alkoholu przez młodzież staje się powoli statystyczna normą.
Napoje alkoholowe okazały się najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną wśród młodzieży szkolnej. Z wyliczeń wynika, że problem alkoholowy i skutki jego nadużywania dotyczy naszej gminy.
Jednakże nie wszystkie osoby dotknięte chorobą alkoholową przyznają się do problemów z tym związanych.
Z pomocy instytucji użyteczności publicznej korzysta tylko część tych osób.
Członkowie rodziny często boją się poinformować odpowiednie instytucje o problemie występującym w ich domu, ponieważ obawiają się reakcji osoby uzależnionej od alkoholu.
W wielu przypadkach zarówno alkoholik, jak i pozostali domownicy nie widzą konieczności zgłaszania się o pomoc do odpowiednich instytucji. Odrzucenie możliwości korzystania z porad specjalistów uzasadniają przekonaniem o samodzielnym rozwiązaniu zaistniałej sytuacji.

Gmina Lubanie położona jest w północnej części województwa kujawsko- pomorskiego, w powiecie włocławskim. Według danych uzyskanych na dzień 31.12.2012 gmina Lubanie liczyła 4683 mieszkańców.
Na terenie gminy funkcjonują 4 placówki oświatowe tj. Zespół Szkół w Lubaniu ( Szkoła Podstawowa i Gimnazjum), Szkoła Podstawowa w Przywieczerzynie i Ustroniu oraz Przedszkole Samorządowe w Lubaniu. Przyjmuje się na podstawie wywiadu, że pierwszy kontakt z alkoholem – najczęściej piwem oraz paleniem papierosów mają dzieci z klas starszych szkół podstawowych, a z narkotykami dzieci z gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych. W roku 2012 nie odnotowano żadnych zgłoszeń osób uzależnionych od narkotyków.

Z ankiet przeprowadzonych w 2012 roku wśród uczniów klas piątych i szóstych wynika, iż na 118 ankietowanych na zadanie pytanie;
„Czy znasz główne źródła zagrożenia dla zdrowia i życia?”
85% odpowiedziało tak
15% odpowiedziało nie.

Przeprowadzono również ankietę dotyczącą problemu spożywania alkoholu przez rówieśników. Badaniem objętych było 63 uczniów klas drugich i trzecich gimnazjum. Ankietowani odpowiedzieli na pytanie: „W jakim wieku spróbowałeś alkohol po raz pierwszy”.
- chłopcy powyżej 9 lat – 63% ankietowanych
- dziewczęta poniżej 13 lat – 37% ankietowanych

Natomiast z badań problemów alkoholowych wśród dorosłych, wynika, że w Poradni Uzależnień we Włocławku, leczyło się 6 osób. Natomiast 12 wniosków skierowano do punktu konsultacyjno-informacyjnego prowadzonego przez psychologa i terapeutę do spraw uzależnień w Lubaniu.
Ze statystyki policji wynika, że w naszej gminie 24 osoby przebywały w izbie wytrzeźwień.
28 osobom zatrzymano prawo jazdy, w tym 15 osobą karty rowerowe. 16 osób spowodowało kolizje drogowe pod wpływem alkoholu. W ubiegłym roku dokonano 19 interwencji domowych i założono dwie Niebieskie karty dla sprawców przemocy.
Z danych otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy wynika, że na dzień 31.12.2012r. z gminy Lubanie zarejestrowanych było 419 osób bezrobotnych.
Bezrobocie jako problem społeczny, jest powszechnie uznawany za główną przyczynę ubożenia społeczeństwa, a zarazem prowadzi do nadużywania alkoholu i narkotyków.
W 2012r. opieką społeczną objęto 541rodzin, w tym 2 rodziny z problemem alkoholowym.
Na terenie gminy Lubanie limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych ustalonych prze Radę Gminy wynosi:
20 punktów na sprzedaż do spożycia poza miejscem sprzedaży,
10 punktów na sprzedaż do spożycia w miejscu sprzedaży.
W porównaniu do 2012 roku liczba ta zmniejszyła się o 1 punkt.
Na jeden punkt przypada 234 mieszkańców naszej gminy do spożycia poza miejscem sprzedaży. Natomiast w miejscu sprzedaży – bary na jeden punkt przypada 669 mieszkańców.
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydano zgodnie z limitami ustalonymi przez radę gminy.
W ramach współpracy policja prowadzi systematyczne kontrole placówek handlowych ze sprzedażą napojów alkoholowych znajdujących się na terenie naszej gminy. Nie odnotowano, aby w sklepie prowadzona była sprzedaż bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z przepisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu narkomanii.

IV. Działania profilaktyczne i rozwiazywanie problemów alkoholowych i narkomanii.

Na 2013 rok przyjmuje się do realizacji następujące działania:

1. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej i terapeutycznej w szczególności dla dzieci i młodzieży i osób dorosłych oraz ich rodzin.
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i narkomania pomocy psychologicznej i prawnej.
3. Oddziaływanie na osoby nadużywające alkoholu i narkotyków oraz zapobieganie nowych zagrożeń poprzez działania informacyjne, rozmowy, spotkania, odczyty, prelekcje, telefon zaufania, oraz organizowanie imprez abstynenckich.
4. Zorganizowanie i sfinansowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci z rodzin uzależnionych od alkoholu (zimowiska, półkolonie, rajdy rowerowe).
5. Zorganizowanie i sfinansowanie programów o tematyce uzależnień dla dzieci i młodzieży z terenu gminy, dla osób zajmujących się problemami uzależnień oraz zorganizowanie i dofinansowanie imprez okolicznościowych, konkursów, plebiscytów, spektakli związanych z profilaktyką.
6. Zakup wydawnictw, czasopism, plakatów, ulotek, broszur itp. propagujących szkodliwość uzależnienia od alkoholu i narkotyków oraz innych uzależnień.
7. Podejmowanie innych działań umożliwiających zagospodarowanie wolnego czasu, zdrowego stylu życia wśród młodzieży i dorosłych.
8. Finansowanie bieżącej działalności świetlicy szkolnej przy Zespole Szkół w Lubaniu i doposażenie jej w sprzęt do prowadzenia zajęć profilaktycznych, zakup odzieży, podręczników i przyborów szkolnych dla dzieci.
9. Współpraca z Klubem Abstynenta we Włocławku
10. Współpraca z Pełnomocnikiem Wojewody ds. rozwiązywania problemów alkoholowych i uzależnień.
11. Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminnym Ośrodkiem Kultury, z Klubem Sportowym, Kuratorem Sądowym, policją, sołtysami , jednostkami OSP.
12. Prowadzenie rozmów interwencyjno- motywacyjnych z osobami nadużywającymi alkoholu oraz ich rodzinami.
13. Współpraca z poradniami odwykowymi w zakresie kierowania osób , które dobrowolnie podejmują leczenie odwykowe.
14. Kierowanie wniosków do sądów o zastosowanie przymusowego leczenia w zakładzie lecznictwa odwykowego w stosunku do osób uzależnionych od alkoholu.

V. Wynagrodzenie członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych.

Za udział w posiedzeniu komisji ustala się wynagrodzenie w wysokości 30zł ( 10 osób x 6 posiedzeń x 30zł ).

Przewodniczący Rady Gminy                                                                                                   Jadwiga Kurant


UCHWAŁA Nr XX/139/13
RADY GMINY LUBANIE
z dnia 27 lutego 2013 r.

w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271 i Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717 i Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203 i Nr 167 poz. 1759, z 2005 r. Nr 172 poz. 1441 i Nr 175 poz. 1457, z 2006 r. Nr 17 poz. 128 i Nr 181 poz. 1337, z 2007 r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974 i Nr 173 poz. 1218, z 2008 r. Nr 180 poz. 111 i Nr 223 poz. 1458, z 2009 r. Nr 52 poz. 420 i Nr 157 poz. 1241, z 2010 r. Nr 28 poz. 142, Nr 28 poz. 146, Nr 40 poz. 230 i Nr 106 poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567 oraz z 2013 r. poz. 153) oraz art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim ( Dz. U. z 2009 r. Nr 52, poz. 420 oraz Nr 157, poz. 1241 ) uchwala się, co następuje;

§ 1. Nie wyraża się zgody na wyodrębnienie środków funduszu sołeckiego w budżecie gminy na 2014 rok.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodnicząca Rady Gminy
Jadwiga Kurant


UCHWAŁA NR XX/140/13
RADY GMINY LUBANIE
z dnia 27 lutego 2013 r.

W sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Lubanie na lata 2013 – 2015

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271 i Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717 i Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203 i Nr 167 poz. 1759, z 2005 r. Nr 172 poz. 1441 i Nr 175 poz. 1457, z 2006 r. Nr 17 poz. 128 i Nr 181 poz. 1337, z 2007 r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974 i Nr 173 poz. 1218, z 2008 r. Nr 180 poz. 111 i Nr 223 poz. 1458, z 2009 r. Nr 52 poz. 420 i Nr 157 poz. 1241, z 2010 r. Nr 28 poz. 142, Nr 28 poz. 146, Nr 40 poz. 230 i Nr 106 poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567 oraz z 2013 r. poz. 153) oraz art. 176 pkt. 1, art. 179 ust. 2 ustawy z dnia  9 czerwca  2011 r.  o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej  (Dz. U. z 2013 r. poz. 135 oraz poz. 154) uchwala się , co następuje: 

§ 1. Przyjmuje się Program Wspierania Rodziny w Gminie Lubanie na lata 2013 – 2015  w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodnicząca Rady Gminy
Jadwiga Kurant

Załącznik
do uchwały Nr XX/140/13
Rady Gminy Lubanie
z dnia 27 lutego 2013 r.

I. WSTĘP
Rodzina jest kolebką rozwoju osobowości każdego człowieka, szczególnie dziecka. Jest modelem społeczeństwa, wprowadza w świat kultury i przygotowuje do udziału we właściwej egzystencji. Jest pierwszym i najważniejszym środowiskiem wychowawczym dziecka, dlatego bardzo ważne jest zachowanie poprawnych relacji między jej członkami.
We współczesnych warunkach społeczno-gospodarczych rodzina ulega daleko idącym przekształceniom. Zmieniają się podstawy społeczno-ekonomiczne, zmienia się treść życia rodzinnego, jej funkcje oraz struktura społeczna. Dokonujące się przemiany społeczno-ekonomiczne nadały nowy sens czynnikom warunkującym życie polskich rodzin. Pojawiły się problemy, których współczesna rodzina nie jest w stanie samodzielnie pokonać.
Właściwe funkcjonowanie człowieka, jego rozwój emocjonalny, społeczny zależy głównie od zaspokojenia podstawowych potrzeb, jednakże zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa, przynależności, akceptacji i miłości ma również duży wpływ.
Zaspokojenie tych potrzeb powinno znaleźć swój obraz w prawidłowo funkcjonującej rodzinie, bowiem zadaniem rodziny jest wprowadzenie dziecka w życie społeczne, kulturalne, kształtowanie osobowości oraz przygotowanie do pełnienia ról społecznych.
Dla dobra dzieci, które potrzebują szczególnej ochrony ze strony dorosłych, środowiska rodzinnego, atmosfery szczęścia, miłości i zrozumienia w trosce o ich harmonijny rozwój i przyszłą samodzielność życiową, dla zapewnienia ochrony przysługujących im praw i wolności, dla dobra rodziny, która jest podstawową komórka społeczną oraz naturalnym środowiskiem rozwoju oraz dla dobra wszystkich jej członków, a w szczególności dzieci, w przekonaniu, że skuteczna pomoc dla rodziny przeżywającej trudności w opiekowaniu się i wychowaniu dzieci oraz skuteczna ochrona dzieci wychowujących się w rodzinach mających problemy opiekuńczo-wychowawcze, może być osiągnięta przez współpracę wszystkich osób i instytucji pracujących z dziećmi i rodzicami został opracowany ten program.
Głównym założeniem programu jest tworzenie warunków sprzyjających wspieraniu rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, a także zapewnienie opieki i wychowania dzieciom pozbawionym częściowo lub całkowicie opieki rodziców z zachowaniem priorytetu prorodzinnych form pieczy zastępczej.

II. Podstawa Prawna działań
Realizacja programu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej opiera się na niżej wymienionych aktach prawnych:
1. Ustawa o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r. ( Dz. U. 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.),
2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm. )
3. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r.( Dz. U z 2009 r. Nr 175, poz.1362 ze zmianami ),
4. Ustawa z dnia 29 lipca 2005r.o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. z 2005r. Nr 180, poz.1493- ze zmianami ),
5. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356).

Podstawa prawna opracowania programu:
Art.176 pkt 1 art.179 ust.2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

III. Diagnoza
W oparciu o dane Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej wg stanu na dzień 31.12.2012 r. dokonano diagnozy w zakresie pełnienia funkcji opiekuńczo-wychowawczych, z której wynika, że bezradność w sprawach opiekuńczo – wychowawczych występuje w 43 rodzinach. Jednakże przy udzielanej pomocy i wsparciu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, wytężonej pracy pracowników Placówek Oświatowych, rodziny te w miarę możliwości i posiadanej wiedzy wywiązują się ze swoich obowiązków rodzicielskich. Jednakże zawsze istnieje ryzyko wystąpienia problemów w rodzinie, prowadzących do wystąpienia zjawisk niepożądanych np. alkoholizm, ciężka choroba prowadząca do zaniedbań opiekuńczo-wychowawczych niezamierzonych.

IV. Adresaci programu
Adresatami programu są rodziny z dziećmi z terenu gminy Lubanie przeżywający trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.

V. Cele Programu
Cel strategiczny programu
Stworzenie i rozwój systemu wsparcia dla rodzin mających problemy z wypełnianiem funkcji opiekuńczo-wychowawczych.                                                                                                               Cele szczegółowe programu                                                                                                                  1. Podjęcie działań profilaktycznych zmierzających do wzmocnienia funkcji opiekuńczo-wychowawczej w rodzinach przeżywających trudności wychowawcze
Działania
1. Systematyczne diagnozowanie warunków życia rodzin oraz ich potrzeb i oczekiwań
2. Umożliwienie dostępu do poradnictwa specjalistycznego
3. Pomoc w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych poprzez wdrażanie programów edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych służących rozwojowi rodziny. 2 .Wsparcie rodzin poprzez działania instytucji i podmiotów działających na rzecz dziecka i rodziny
Działania
1.Utworzenie stanowiska asystenta rodziny.
2.Tworzenie warunków do działania rodzin wspierających.
3.Organizacja i prowadzenie świetlic opiekuńczo-wychowawczych w placówkach oraz świetlicach wiejskich.
4. Zabezpieczenie środków finansowych na pobyt dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym.                                                    3.Wsparcie rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej.
Działania
1. Udzielanie różnych form pomocy rodzinom o niskich dochodach mającym trudności opiekuńczo-wychowawcze.
2.Zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji dożywiania w szkole, oraz pomoc w przygotowaniu dzieci do szkoły ( zakup podręczników, materiałów szkolnych, strojów sportowych itp.),
3. Organizowanie dzieciom wypoczynku podczas wakacji i ferii ( finansowanie półkolonii organizowanych na terenie Szkół Podstawowych i Gimnazjum, dofinansowywanie obozów i kolonii).                                                                                                                                                       VI. Oczekiwane rezultaty programu
1.Podniesienie świadomości rodzin w zakresie planowania i funkcjonowania rodziny.
2. Wzmocnienie roli i funkcji rodziny poprzez działanie asystenta rodziny,
oraz rodzin wspierających.
3.Pozostawienie dziecka w rodzinie biologicznej.
4. Integracja rodziny.                                                                                                                               VII. Realizator programu
Program realizuje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubaniu przy współpracy z:
- Urzędem Gminy w Lubaniu
- Placówkami oświatowymi
- Policją,
- Gminną Komisją Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Lubaniu,
- Zespołem Interdyscyplinarnym do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie
- Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku.                                                            VIII. Finansowanie działań w zakresie realizacji programu
1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubaniu realizuje zadania związane z zaspokojeniem potrzeb ze środków z budżetu Gminy i Wojewody,
2. Źródła finansowania zadań związanych z wspieraniem rodziny określi uchwała budżetowa; Dział 852, Rozdział 85203- ośrodki wsparcia ( kluby, świetlice ) Rozdział 85204 – rodziny wspierające, rodziny zastępcze, Rozdział 85219- asystent rodziny                                                IX. Postanowienia końcowe
1. Opracowany program jest dokumentem, który może podlegać okresowym weryfikacjom i modyfikacjom w niezbędnym zakresie, dostosowanym do zmieniających się przepisów prawa.
2.Sprawozdanie z wykonania zadań z zakresu wspierania rodziny oraz potrzeby, będą przedkładane Radzie Gminy każdego roku do dnia 31 marca.

Przewodnicząca Rady Gminy
Jadwiga Kurant

                                                                      Uzasadnienie
do uchwały Nr XX/140/13 Rady Gminy Lubanie z dnia 27 lutego 2013 r. w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Lubanie na lata 2013 – 2015

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm. ) nakłada na gminy nowe obowiązk w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej nad dziećmi, które pozbawione są prawidłowo funkcjonującej władzy rodzicielskiej. 
Przepis art. 176 pkt. 1 wymienionej ustawy stanowi, że do zadań własnych gminy należy opracowywanie i realizacja 3 – letnich gminnych programów wspierania rodziny. Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych to zespół planowych działań mających na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania tych funkcji.
W związku z powyższym podjęcie uchwały jest w pełni uzasadnione.

 Przewodnicząca Rady Gminy
Jadwiga Kurant


Uchwała Nr XX/141/13
Rady Gminy Lubanie
z dnia 27 lutego 2013 r.

w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubanie
na lata 2013- 2019

Na podstawie art. 226, art. 227, art. 228, art. 230, ust. 6 i art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) w związku z art. 121 ust. 8 i art. 122 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tj. Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

Rada Gminy postanawia:

§ 1
Zmienić Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Lubanie na lata 2013 - 2019 zgodnie z załącznikiem nr 1 i 2 do uchwały.

§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Lubanie.

§ 3 
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w sposób zwyczajowo przyjęty.


Przewodnicząca Rady Gminy                                                                                                   Jadwiga Kurant


                                                             Uzasadnienie

do Uchwały Nr XX/141/13 w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej
na lata 2013-2019

Zmiana planów dochodówi wydatków, przychodów i rozchodów budżetowych oraz wyniku budżetu spowodowała zmianę Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013-2019.
Załącznik nr 1 pod nazwą Wieloletnia Prognoza Finansowa na lta 2013-2019 zmieniono jak niżej:
Plan dochodów budżetowych wzrósł o 29.500 zł i wynosi 15.295.780 zł Przy czym dochody bieżące wzrosły o 4.500 zł i wynoszą po zmianach 14.103.455 zł. a dochody majątkowe zwiększa się o 25.000 złdo kwoty 1.192.325 zł
Plan wydatków budżetowych wzrośnie o 71.564 zł.z 215.706.280 zł do 15.777.844 zł Wydatki bieżące ulegają zwiększeniu o 18.585 z do kwoty 12.783.239 zł a majątkowe rosną o 52.979 zł do 2.994.605 zł
Deficyt budżetowy, który wynosił 440.000 zł wzrośnie o 42.064 zł do kwoty 482.064 zł.
Na etapie uchwalenia budżetu deficyt miał być uzupełniony kredytem w kwocie 440.000 zł. Jego wzrost uzupełnią wolne środki z 2012 roku.
Na spłatę rat zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek planowano zaciągnąć nowe zobowiązanie, które proponuje się wycofać a raty bedą regulowane z wolnych środków w kwocie 521.902 zł. Za 2012 rok pozostały wolne środki w łącznej kwocie 563.966 zł
W załączniku nr 2 - Wykaz przedsięwzięć do WPF na lta 2013-2019 wprowadza się zmianę dotyczącą finansowania przedsięwzięcia pod nazwą "Remont - modernizacja drogi gminnej nr 190118 C Kałęczynek-Sarnówka. Łączne nakłady finansowe na to przedsięwzięcie określono na 768.288 zł z czego na 2013 rok planuje się 53.627 zł a na 2014 rok 714.661 zł
Proponowane zmiany mają na celu doprowadzenie Wieloletniej Prognozy Finansowej do spójności z uchwałą budżetową na 2013 rok.
Zwracam się do Wysokiej Rady o podjęcie uchwały o treści podanej w projekcie uchwały.

Przewodnicząca Rady Gminy                                                                                                      Jadwiga Kurant


Uchwała Nr XX/142/13
Rady Gminy Lubanie
z dnia 27 lutego 2013 roku

Na podstawie art. 18, ust. 2, pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 roku, Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz art. 212 i 239 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.)

Rada Gminy
uchwala, co następuje:

§ 1

W uchwale nr XIX/135/12 Rady Gminy Lubanie z dnia 28 grudnia 2012 roku

wprowadza się następujące zmiany:

1) W § 1
DOCHODY BUDŻETU w wysokości – 15.266.280 zł
zwiększa się do kwoty – 15.295.780 zł

2) W § 1 pkt. 1
Dochody bieżące w wysokości – 14.098.955 zł
zwiększa się do kwoty – 14.103.455 zł

3) W § 1 pkt. 2
Dochody majątkowe w wysokości – 1.167.325 zł
zwiększa się do kwoty – 1.192.325 zł
zgodnie z załącznikiem nr 1

4) W § 2 ust.1
WYDATKI BUDŻETU w wysokości - 15.706.280 zł
zwiększa się do kwoty - 15.777.844 zł

5) W § 2 ust. 1 pkt. 1
Wydatki bieżące w wysokości - 12.764.654 zł
zwiększa się do kwoty - 12.783.239 zł

6) W § 2 ust. 1 pkt. 2
Wydatki majątkowe w wysokości - 2.941.626 zł
zwiększa się do kwoty - 2.994.605 zł
zgodnie z załącznikiem nr 2

7) W § 2 ust. 2
Zmienia się limity wydatków na zadania inwestycyjne realizowane w latach 2013-2014,
zgodnie z załącznikiem nr 3.

8) W § 3
Deficyt budżetu w wysokości - 440.000 zł
zwiększa się do kwoty - 482.064 zł
który zostanie pokryty
przychodami pochodzącymi
z zaciągniętych kredytów w kwocie - 440.000 zł
oraz wolnymi środkami z lat ubiegłych
w wysokości – 42.064 zł

9) W § 4
Łączną kwotę planowanych przychodów budżetu
w wysokości – 932.490 zł
zwiększa się do kwoty – 1.003.966 zł
oraz łączną kwotę rozchodów budżetu
w wysokości – 492.490 zł
zwiększa się do kwoty – 521.902 zł
zgodnie z załącznikiem nr 4

10) W § 9
Zmienia się wydatki na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i gminnym programie przeciwdziałania narkomanii z kwoty 65.000 zł do kwoty 68.585 zł.

11) W § 12
Zmienia się plan zadań z zakresu ochrony środowiska finansowanych ze środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska,
Zgodnie z załącznikiem nr 5.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Lubanie.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w sposób zwyczajowo przyjęty.

Przewodnicząca Rady Gminy                                                                                                        Jadwiga Kurant 






Opublikował: Jerzy Chudzyński
Publikacja dnia: 08.03.2013
Podpisał: Jerzy chudzyński
Dokument z dnia: 08.03.2013
Dokument oglądany razy: 1 375
@ws1.kpsi.pl