RSS
A A A
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 08.03.2013, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: aktualizacja treści - dodano protokół z dnia 27.03.2013r.

Protokoły z sesji Rady Gminy w roku 2013

Protokół Nr XX/13
z sesji Rady Gminy Lubanie
odbytej w dniu 27 lutego 2013 roku

Odegrano hymn „ Jeszcze Polska nie zginęła”
Otwarcia obrad dokonała Pani Jadwiga Kurant – Przewodnicząca Rady Gminy witając radnych oraz gości:
Wójta Gminy Pana Sławomira Piernikowskiego,
Zastępcę Wójta Gminy Panią Janinę Mierzwicką,
Sekretarza Gminy Panią Irenę Mroczkowską,
Skarbnika Gminy Panią Grażynę Pruchnicką,
Komendanta Posterunku Policji w Brześciu Kujawskim Pana Henryka Marczewskiego,
Prezesa Koła Emerytów i Rencistów Panią Stanisławę Szczęsną,
Kierowników jednostek organizacyjnych,
Sołtysów oraz wszystkich mieszkańców przybyłych na sesję.

Przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że na stan 15 radnych w sesji bierze udział 14 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

Porządek obrad XX sesji Rady Gminy Lubanie przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z XIX sesji Rady Gminy.
5. Przyjęcie informacji o średnich wynagrodzeniach na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli w Szkołach prowadzonych przez Gminę Lubanie.
6. Przyjęcie sprawozdań z działalności Rady Gminy Lubanie oraz jej Komisji za rok 2012.
7. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy Lubanie na rok 2013.
8. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Gminy Lubanie na rok 2013.
9. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii” na rok 2013.
10. Podjęcie uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w roku 2014.
11. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Lubanie na lata 2013 – 2015.
12. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubanie na lata 2013 – 2019.
13. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy Lubanie na 2013 rok.
14. Interpelacje, wolne wnioski i zapytania.
15. Zakończenie obrad.

Za przyjęciem przedstawionego porządku obrad głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że porządek obrad XX sesji Rady Gminy Lubanie został przyjęty.

Do punktu 4
Uwag do protokołu Nr XIX/12 z sesji Rady Gminy Lubanie z dnia 28 grudnia 2012 r. nie zgłoszono.
Za przyjęciem protokołu głosowało 14 radnych , głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że protokół z XIX sesji Rady Gminy został przyjęty bez poprawek.

Do punktu 5
Kierownik Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego w Lubaniu Pani Maria Wójcik przedstawiła informację o średnich wynagrodzeniach na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli w szkołach prowadzonych przez Gminę Lubanie.

Radny Włodzimierz Woźniak
Usłyszeliśmy, że na dopłatę do wynagrodzeń nauczycieli wydaliśmy w tym roku ponad 185 tys. złotych. Dla porównania dwa lata temu była to kwota 80 tys. złotych. Pan wójt ograniczył ilość klas pierwszych przez co klasy te liczą około 30 uczniów. Komfort nauki i pracy w takiej klasy jest o wiele gorszy. Moim zdaniem jest to jedna z przyczyn, która spowodowała konieczność wypłacenia nauczycielom dodatków uzupełniających w wymienionej kwocie.
Proszę również o wyjaśnienie czy mamy nauczycieli spełniających warunki przejścia na emeryturę? Co robi pan wójt by zachęcić ich do przejścia na emeryturę?
Uważam, że ich przejście na emeryturę pozwoliłoby pozostałym nauczycielom na wypracowanie godzin, za które otrzymaliby wynagrodzenie bez konieczności wypłacania dodatku uzupełniającego.
Wójt Gminy
Zaistniała sytuacja dotyczy wielu gmin. Niestety bez cięć etatowych nie uda się zlikwidować dopłat do wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Wysokość wynagrodzeń dla nauczycieli ustala ustawa. Przy osiemnastu godzinach pensum nauczycielskiego, dla osiągnięcia wysokości wynagrodzeń ustalonych przez ustawę trzeba dołożyć minimum cztery nadgodziny. Likwidacja ciągów nie spowodowała konieczności wyłożenia dodatkowych pieniędzy. Decyzję będziemy podtrzymywać, ponieważ prognozy demograficzne wskazują, iż dzieci będzie jeszcze mniej.
Prawda jest taka, że szkoły 50 – 60 osobowe nie mają racji bytu. Czy Państwo odważyliby się złożyć wniosek o likwidację szkoły w Ustroniu lub w Przywieczerzynie? Na pewno nie. Póki co będziemy te szkoły utrzymywać, nie jak inne gminy likwidować np. tak dzieje się w Bądkowie.
Jeśli chodzi o zwolnienia kadry pedagogicznej i administracyjnej wiem, że wchodzą w grę względy moralne. Niestety ekonomia jest nieubłagana. Stoją przed nami trudne dylematy.
Dyrektorzy szkół są w trakcie opracowywania nowej organizacji szkół, przy której uwzględniają kwalifikacje, godziny i przydatność nauczycieli. Trzeba wiedzieć też, że mamy nad sobą nadzór kuratorski, który pilnuje, by dajmy na to, danego przedmiotu uczył nauczyciel z odpowiednimi kwalifikacjami. Dzieje się tak, że wielu nauczycieli kształci się w podobnych kierunkach przez co nie wszyscy znajdą zatrudnienie. Jest wiele uczelni kształcących nauczycieli na różnym poziomie. Podobnie jest w innych branżach np. technicznej.
Sytuacja na rynku pracy jest bardzo trudna. Prawda jest taka, że ktoś odchodzi z pracy pod warunkiem zatrudnienia na to miejsce kogoś z jego rodziny.
Powtarzam w trakcie jest opracowywanie organizacji szkół. Będą też podejmowane decyzje kadrowe. Gwarantem nie wypłacania dodatkowej tzw. czternastej pensji jest wprowadzenie minimum czterech nadgodzin.
Radny Włodzimierz Woźniak
Proszę o odpowiedź w kwestii emerytów.                                                                                      Wójt Gminy
W tej chwili nie ma osób, które osiągnęły wiek emerytalny. W kilku przypadkach istnieje jedynie możliwość przejścia na przyśpieszoną emeryturę. To może nastąpić jedynie za zgodą osoby zainteresowanej. Prowadzimy ku temu rozmowy.
Przewodnicząca Rady Gminy
Sytuacja w oświacie jest trudna, ponieważ subwencja nie pokrywa kosztów funkcjonowania placówek oświatowych. Kto nie szuka ścieżek wyjścia nie błądzi. Wiemy, ile razy poprawiano organizację szkół by uniknąć zwolnień. Wiem , że pewne realne propozycje są, ale czy wszyscy będą zadowoleni?
Na pewno na oświacie nie możemy oszczędzać, bo to nasza przyszłość. Stąd decyzje muszą być przemyślane.
Dyrektor Zespołu Szkół w Lubaniu
To czy nauczyciel wypracuje wynagrodzenie czy nie, nie ma wpływu na wysokość wydatków w tym dziale. W klasach nie ma przepełnienia gdyż liczą one 26-27 uczniów. Co roku grupa dzieci ilościowo jest inna. Obecnie w V klasie jest 12-13 dzieci. Każdego roku szkołę w Lubaniu opuszcza 4-5 osób. Rozmawiałem z absolwentem szkoły, który aktualnie jest uczniem klasy liczącej powyżej 30 osób. Mam nadzieję, że razem uczynimy wszystko, by się nam powiodło.
Radny Włodzimierz Woźniak
Zgadzam się z Panem dyrektorem, że kwotowo nie ma żadnej różnicy. Jednakże nauczyciel chciałby otrzymywać wynagrodzenie za efektywnie wykonywaną pracę. Taki był sens mojej wypowiedzi.
Wójt Gminy
Owszem możemy dzielić klasy, tylko skąd na to pieniądze. Skoro najlepiej zostawić wszystkich nauczycieli to ograniczamy pieniądze na sport, kulturę czy inwestycje. Możemy to zrobić ale nie chciałbym być wtedy w Państwa i swojej skórze w konfrontacji z wyborcami.
Radna Dorota Ciesielska
Z początkiem roku 2013 zmieniły się zasady naliczania dodatku uzupełniającego. Teraz będzie on liczony dla wszystkich nauczycieli bez względu na stopień awansu zawodowego. To na pewno zaniży dodatek.
Kierownik ZEAS Pani Maria Wójcik
Nowe zasady jedynie mogą zrównać dodatek.

Innych uwag do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

Za przyjęciem informacji w przedstawionym brzmieniu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że informacja o średnich wynagrodzeniach na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli w szkołach prowadzonych przez Gminę Lubanie została przyjęta.

Do punktu 6
Przewodnicząca rady gminy przedstawiła sprawozdanie z działalności Rady Gminy Lubanie za rok 2012.
Sprawozdania z działalności komisji za rok 2012 przedstawiły następujące osoby:
Pan Wojciech Chrząszcz – przewodniczący komisji rewizyjnej,
Pani Małgorzata Juchniewicz – przewodnicząca komisji oświaty, kultury i sportu,
Pan Władysław Makowski- zastępca przewodniczącego komisji zdrowia, pomocy społecznej, gospodarki komunalnej i porządku publicznego,
Pani Dorota Ciesielska – przewodnicząca komisji budżetu i finansów,
Pan Andrzej Ulczycki – przewodniczący komisji rolnictwa, gospodarowanie mieniem komunalnym i inwestycji.

Do punktu 7
Przewodnicząca rady gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy Lubanie na rok 2013.

Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XX/136/13 w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy Lubanie na rok 2013.

Do punktu 8
Plany pracy komisji przedstawiły następujące osoby:
Pani Małgorzata Juchniewicz - przewodnicząca komisji oświaty, kultury i sportu,
Pan Władysław Makowski - zastępca przewodniczącego komisji zdrowia, pomocy społecznej, gospodarki komunalnej i porządku publicznego,
Pani Dorota Ciesielska - przewodnicząca komisji budżetu i finansów,
Pan Andrzej Ulczycki - przewodniczący komisji rolnictwa, gospodarowania mieniem komunalnym i inwestycji.

Uwag do przedstawionych planów pracy nie zgłoszono.

Przewodnicząca rady gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych rady gminy na 2013 rok.

Uwag do przedstawionego projektu nie zgłoszono.
Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XX/137/13 w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Gminy Lubanie na 2013 rok.

Przewodnicząca rady gminy ogłosiła 10 minutową przerwę w obradach.

Do punktu 9
Pani Jadwiga Bylicka – pełnomocnik ds. profilaktyki przeciwdziałania alkoholizmowi przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia „ Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałaniu Narkomanii” na 2013 rok.
Wójt Gminy
Fundusz, o którym mowa na ten rok wynosi 68.585 zł. 65.000 zł to tzw. fundusz kapslowy, który stanowią wpłaty z tytuły zezwoleń na sprzedaż alkoholu pozostałe 3.858 zł to reszta funduszu z roku ubiegłego. W ramach dostępnych środków realizować będziemy zadania mieszczące się w programie oraz spełniające wymogi ustawy. Chcemy by wydatki poczynione zostawiły coś trwałego i namacalnego w placówkach oświatowych.
Należy podkreślić, iż kwota 1.800 zł z przeznaczeniem na diety dla członków komisji została wpisana w program, by Regionalna Izba Obrachunkowa przyjęła preliminarz wydatków. Członkowie komisji nie pobierają diet.
Uwag do przedstawionego projektu nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.
Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XX/139/13 w sprawie uchwalenia
„ Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałaniu Narkomanii” na 2013 rok.

Do punktu 10
Wójt gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w roku 2014.
Wójt Gminy
Wyodrębnienie z budżetu gminy funduszu sołeckiego oznacza rozbicie pieniędzy, które można by wykorzystać tylko na ściśle określone cele np. pikniki. Większe inwestycje wymagają większych pieniędzy, stąd preferujemy scalenie pieniędzy i przeznaczenie ich na coś co długo będzie służyć danemu sołectwu. Z uwagi na powyższe wnoszę o nie wyodrębnianie funduszu sołeckiego w roku 2014.

Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XX/139/13 w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w roku 2014.

Do punktu 11
Kierownik GOPS-u Pani Mariola Danielewska przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Lubanie na lata 2013 – 2015.
Przewodnicząca Rady Gminy
W przedstawionym programie pojawiły się hasła rodziny wspierającej oraz asystenta rodziny. Czy działania programu będą finansowane z działu 85219? Czym zajmuje się asystent rodziny?
Kierownik GOPS Mariola Danielewska
Z działu 85219 finansowany będzie asystent rodziny. Obowiązek jego powołania będzie istniał od stycznia 2015 roku. Praca asystenta będzie polegała na bezpośredniej pracy z rodziną, na sprawdzaniu, instruowaniu i wspieraniu. Celem programu jest by rodziny patologiczne miały szanse na uzdrowienie.
Przewodnicząca Rady Gminy
Czy do tej pory rodziny te miały opiekę. Co oznaczają rodziny wspierające?
Kierownik GOPS Mariola Danielewska
Z rodzinami patologicznymi współpracujemy cały czas. Rodziny wspierające będą stanowili np. sąsiedzi.
Wójt Gminy
Póki nie ma obowiązku powołania asystenta rodziny nie będziemy tego robić. Taki asystent będzie miał trudne zadanie, ponieważ będzie musiał być całodobowo dostępny. Kiedy wytypujemy około czterdzieści rodzin, to trudno będzie jednej osobie sprostać wszystkiemu. Na razie dzięki ośrodkowi pomocy, nauczycielom, posterunkowi policji i innym radzimy sobie.

Innych uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.
Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XX/140/13 w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Lubanie na lata 2013 – 2015.

Do punktu 12
Skarbnik gminy Pani Grażyna Pruchnicka przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubanie na lata 2013 – 2019.

Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XX/141/13 zmieniająca uchwałę
w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubanie na lata 2013 – 2019.

Do punktu 13
Skarbnik gminy Pani Grażyna Pruchnicka przedstawiła projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Lubanie na rok 2013.

Uwag do przedstawionego projektu nie zgłoszono.

Za podjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych ani wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania przewodnicząca rady gminy stwierdziła, że została podjęta uchwała Nr XX/142/13 o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Lubanie na rok 2013.

Do punktu 14
W ramach punktu interpelacje, zapytania i wolne wnioski głos zabrały następujące osoby;
Przewodnicząca Rady Gminy
Na wstępie kilka informacji. Dnia 6 marca w godzinach 9 – 14 w Urzędzie Gminy w pokoju Nr 7 dyżur pełnić będzie pracownik urzędu skarbowego.
Dnia 20 marca o godzinie 14 w sali komputerowej Zespołu Szkół w Lubaniu odbędzie się spotkanie zainteresowanych internetem w ramach tygodnia z internetem.
Wójt Gminy
Również mam kilka spraw Państwu do przekazania.
Po pierwsze zbliża się 1 lipca 2013 r. kiedy to zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące gospodarki odpadami. W teren zostały wysłane kurendy informujące o konieczności rozwiązania umów na odbiór odpadów komunalnych z mocą od 30 czerwca 2013 r. Z dniem 1 lipca obowiązek odbioru odpadów przejmuje gmina. Świadczenie usług będzie rozliczane w ramach podatku lokalnego. Podkreślam, że pomysłodawcą nowych zasad utrzymania czystości na terenie gmin jest polski rząd.
Przed nami kilka dokumentów do uchwalenia, którym poświęcimy następną sesję. W trakcie uzgadniania jest regulamin utrzymania porządku i czystości, który po uzyskaniu opinii sanepidu zostanie przedłożony pod obrady sesji.
Minusem ustawy jest ściągalność opłat zaś plusem systematyczny odbiór odpadów z posesji mieszkańców. Pobór opłat będzie odbywał się poprzez inkasenta lub w drodze wpłaty należności na konto urzędu. Zdajemy sobie sprawę, iż część osób nie będzie płacić, stąd musimy stworzyć system windykacji. Wysokość opłaty proponujemy uzależnić od ilości osób zamieszkałych w gospodarstwie domowym. W dostarczonych mieszkańcom deklaracjach będzie trzeba określić ilość osób zameldowanych jak i zamieszkujących w domostwie. Na dzień dzisiejszy mogę podać orientacyjne, wiec nie sztywne jeszcze stawki. W domostwie liczącym 1 -3 osób opłata będzie wynosić 10 zł od osoby. W przypadku 4 – 6 osób stawka ta wyniesie 8 zł, zaś w rodzinach powyżej 7 osób 6 zł. Należy podkreślić, iż jest to stawka miesięczna dotycząca śmieci segregowanych. Segregacja zakłada wyposażenie gospodarstw domowych w pojemnik plastikowy na odpady mokre, metalowy na popioły oraz worek na odpady suche. Naszym celem jest zachęcić ludzi do segregacji, stąd stawka za śmieci zmieszane będzie o wiele droższa.
Odpady typu elektrośmieci, baterie czy meble będzie można nieodpłatnie odstawić do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, który położony będzie w Kucerzu.
Do wymienionego systemu nie wchodzą obszary niezamieszkałe jak szkoły, sklepy czy urząd. Ich administratorzy będą musieli zawrzeć indywidualnie umowy na wywóz śmieci z firmą posiadającą właściwe koncesje.
Myślę, że w miesiącu marcu spotkamy się na sesji, na której podejmiemy szereg uchwał merytorycznych w niniejszej sprawie. Poza tym organizowane będą zebrania wiejskie celem wyjaśnienia mieszkańcom zasad odbioru odpadów komunalnych.
Z dniem 1 lipca przestanie również funkcjonować nasze wysypisko. Także jeśli ktoś ma duże ilości śmieci może je wywieźć na wysypisko do końca czerwca.
Z innych spraw informuję, iż do programu weszła przebudowa drogi Siutkowo – Mikanowo. Zanim to nastąpi musimy przełożyć sieć wodociągową oraz dobudować linię kanalizacji, co ma nastąpić w terminie do 15 maja.
Jesteśmy również na etapie rozmów dotyczących odbudowy dróg gminnych zniszczonych podczas budowy autostrady. Przetarg na dokończenie budowy autostrady zakłada odbudowę dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich.
Poza za tym istnieje stowarzyszenie zainteresowane otworzeniem na terenie gminy niepublicznego przedszkola. Mają to być dwa oddziały po 25 dzieci. Jeśli się uda to dobrze, bo będzie więcej miejsc dla dzieci. Organizatorom życzę powodzenia.
Zbliża się 8 marca, z tej okazji wszystkim paniom życzę dużo uśmiechu na twarzy.
Przewodnicząca Rady Gminy
W imieniu kobiet dziękuję za życzenia.
Radny Andrzej Ulczycki
Mam propozycję by zakupić rębacz do gałęzi. Nie byłby to aż tak duży wydatek, a sprzęt by się przydał.
Wójt Gminy
Uważam to za dobry pomysł. Najwięcej zakrzaczeń występuje jednak przy drogach powiatowych. Powiat takowy rębacz posiada. W tej chwili ważniejsza jest kosiarka. Trzeba i inne rzeczy zakupić, ponieważ wszystko się eksploatuje. Ostatnio popsuł się piec w remizie w Ustroniu oraz w szkole w Przywieczerzynie. Zawsze należy rozważyć co jest ważniejsze.

Do punktu 15
Przewodnicząca rady gminy Pani Jadwiga Kurant stwierdziła, że porządek obrad został wyczerpany w związku z czym dokonała zamknięcia XX sesji Rady Gminy Lubanie. Podziękowała serdecznie wszystkim za przybycie i udział w obradach.
Sesja odbyła się w sali Gminnego Ośrodka Kultury w Lubaniu i trwała od godz. 1000 do godz.1325.

Na tym protokół zakończono.

Przewodnicząca Rady Gminy
Jadwiga Kurant

Protokołowała
Inspektor ds. obsługi rady gminy
mgr Aleksandra Kuligowska




Opublikował: Jerzy Chudzyński
Publikacja dnia: 08.03.2013
Podpisał: Jerzy Chudzyński
Dokument z dnia: 08.03.2013
Dokument oglądany razy: 1 521
@ws1.kpsi.pl